Archeologové identifikovali tajemné mumie nalezené na čínském pohřebišti

Místo nálezu je obklopené horami, které lokalitu izolují / Pixabay
Archeologové určili původ tajemných mumií, které byly nalezeny na starodávném hřbitově Xiaohe v Číně. Byli to lovci a sběrači žijící v oblasti hřbitova před 9000 lety v holocénu, tedy v éře před zemědělskými komunitami v době bronzové.

V oblasti dnešního čínského regionu Sin-ťiang leží povodí Tarim, malé říční koridory a oázy. Je obklopené horami, které lokalitu izolují. Lidská činnost zde byla datována na základě archeologických prací do doby nejméně před 40 000 lety.

Různé týmy zde objevily stovky lidských ostatků, které mumifikovala vyprahlá, studená a slaná půda. Tito lidé s dlouhým nosem a hnědými vlasy byly pohřbeni v unikátních hrobech - obrácených lodích.

Našly se zde tkané a vlněné oděvy, bronzové artefakty, ostatky dobytka, ovoce, pšenice, ječmen a další důkazy o jejich činnosti. Vědci nevěděli, odkud tito lidé pocházejí. Navrhovali migranty z jihu Ruska nebo farmáře z íránské náhorní plošiny.

Genetik Frank Zhang z Ťilinské univerzity provedl genetickou analýzu 13 osob z Tarimské pánve datovaných do let 2100 do 1700 př.n.l. a pět jedinců z geografické oblasti Džungarie zahrnující severní oblast Sin-ťiang datované do let od 3000 do 2800 př.n.l. Zjistil, že šlo o domorodé lovce a sběrače z doby zhruba před 9000 lety.

Byli zde mnohem dříve, než se objevili první zemědělci v době bronzové. Zajímavé je, že tato horami izolovaná skupina byla poměrně rozšířená, neboť její genom byl vystopován až na Sibiř.

Lidé z této oblasti nalezení na hřbitově Xiaohe jsou nejpřímější předkové asijských populací, o nichž archeologové vědí. K jejich pochopení však budou potřeba další archeologické nálezy. Nyní alespoň víme, že to nebyli migranti.

Zdroj: Nature