- Martin Pokorný
- Doprava
- 26. listopadu 2021
- 07:35
Česká firma vyvíjí lokomotivu na vodíkový pohon
Lokomotiva s maximálním výkonem až 800 kW by měla k dobíjení trakčních baterií využívat vodíkové články.
Mezi další rozvíjené ekologické projekty CZ LOKO, s nimiž firma spojuje budoucnost, patří bateriový E-Shunter 300 pro lehký posun, DualShunter 2000 pro provoz na závislé i nezávislé trakci a plug-in hybridní HybridShunter 1000 pro posun.
„Zelená dohoda pro Evropu, prosazující snížení uhlíkové stopy, je pro nás velkou výzvou. Již vyvíjíme dva typy duálních a dva typy hybridních lokomotiv. Dál tento trend sledujeme a podrobně analyzujeme výhody a nevýhody těchto nekonvečních řešení. A vodík je dalším z nich, protože Green Deal přináší zásadní změnu chování celého unijního trhu. Bohužel, dynamika změn je mnohem výraznější než schopnost trhu se jim přizpůsobit,“ uvedl Jan Kutálek z CZ LOKO.
Podle něho „zelené inovace“ stojí obrovské peníze a mohou si je dovolit jen ti nejsilnější. Mají ale i své slepé uličky a proto firma dává velký pozor na provozní vhodnost a udržitelnost zvoleného řešení. To byl také důvod, proč CZ LOKO už před lety opustilo vývoj lokomotiv na stlačený zemní plyn (CNG). Technické řešení zvládlo, postavilo i prototypy, ale masové rozšíření, i po konzultaci s železničními dopravci, firma vyhodnotila jako nereálné a projekt ukončila.
Podobně jako v případě hybridní lokomotivy TEM 35 pro ruské železnice, kombinující spalovací motor se superkapacitorem pro rozjezd nebo duální lokomotivy HybridShunter 400, dobíjené z externí sítě a záložním spalovacím motorem. Obě řešení skončila u prototypů, které prošly zkouškami, ověřily se systémy a chování pohonu, ale dál se už tato řešení nerozvíjejí.
Lokomotiva DualShunter 2000 kombinuje napájení z troleje a spalovací motor, což umožňuje provoz na závislé i nezávislé trakci. Určena je pro lehkou a středně těžkou traťovou službu a posun. Do provozu by měla být uvedena v roce 2023 v Itálii, o dva roky později v Česku a poté i okolních zemích. Spalovací motor bude možné nahradit až třemi bateriovými kontejnery nabíjenými z troleje nebo externího zdroje.
Plug-in hybridní lokomotivu HybridShunter 1000 pro posun mají pohánět až tři bateriové kontejnery s celkovou využitelnou kapacitou až 600 kWh. Zálohu tvoří spalovací motor pro dobíjení baterií. Cenově půjde o alternativu ke konvenčním posunovacím vozidlům. Firma chce tento typ uvést na trh v roce 2026. Půjde o produkt vhodný jen pro určitý typ provozu, který nevyžaduje nepřetržité nasazení nebo pohotovost. Tedy na vlečky, nikoliv traťovou službu.
Zdroj: CZ LOKO
Sdílení
2
Twitter
Komentáře
Email