Astronomové získali nový pohled na mlhovinu Plamínek

Další 1 fotografie v galerii
Okolí mlhoviny Plamínek pohledem teleskopů APEX a VISTA / ESO
Nový záběr z produkce Evropské jižní observatoře ESO zobrazuje část souhvězdí Orion. Oblast na snímku připomíná působivý ohňostroj jako stvořený k oslavě nového roku. Není však třeba se obávat, v tomto známém souhvězdí nic nehoří ani neexploduje.

V ohnivých barvách je zde zobrazena mlhovina Plamínek a její okolí na rádiových vlnách – a jistě budete souhlasit, že tento obrázek se k jejímu jménu docela hodí.

Záběr byl pořízen pomocí radioteleskopu APEX (Atacama Pathfinder Experiment), který provozuje ESO na mrazivé planině Chajnantor v chilské poušti Atacama.

Nově zpracovaný záběr mlhoviny Plamínek (Flame Nebula) a jejího okolí zachycuje mimo jiné také známou drobnější mlhovinu Koňská hlava. Snímek byl vytvořen na základě pozorování, která před několika lety pořídil bývalý astronom ESO Thomas Stanke a jeho tým.

Při prvních testech tehdy nově instalované kamery SuperCam pro radioteleskop APEX namířily anténu do souhvězdí Orion. „Astronomové rádi říkají, že jakmile je k dispozici nový přístroj nebo dalekohled, pozorujte Orion: vždy tam bude něco zajímavého k objevování!“ vtipkuje Thomas Stanke. O několik let a mnoho dalších pozorování později byl nyní přijat k publikaci v časopise Astronomy & Astrophysics článek prezentující tyto prvotní výsledky.

Jedna za nejznámějších oblastí oblohy – souhvězdí Orion – je domovem obrovských molekulárních oblaků ležících nejblíže ke Slunci. Tyto mohutné kosmické objekty tvoří převážně vodík a dochází zde k formování nových hvězd a planet. Oblaky se nacházejí ve vzdálenosti mezi 1 300 a 1 600 světelných let od nás. Leží zde ‚hvězdná porodnice‘ s nejaktivnějšími procesy formování nových hvězd v okolí Slunce a také mlhovina Plamínek zobrazená na tomto snímku. Tato emisní mlhovina obklopuje mladou hvězdokupu uprostřed, jejíž hvězdy produkují záření s vysokou energií, které nutí okolní plyn zářit.

U takto působivého cíle bylo nepravděpodobné, že by vědci nebyli s výsledkem pozorování spokojeni. Kromě mlhoviny Plamínek a jejího okolí mohli členové týmu obdivovat také širokou paletu dalších zajímavých objektů. Například reflexní mlhoviny M78 a NGC 2071 – což jsou oblaky mezihvězdného plynu a prachu, které odráží světlo blízkých hvězd. Astronomové rovněž objevili jednu zcela novou mlhovinu – malý objekt nápadný svým téměř dokonale kruhovým tvarem, který pojmenovali Kraví mlhovina (Cow Nebula).

Pozorování byla provedena v rámci přehlídkového programu ALCOHOLS (Large CO Heterodyne Orion Legacy Survey), který pátrá v oblacích Orionu po rádiových vlnách emitovaných molekulami oxidu uhelnatého (CO). Jedním z primárních úkolů kamery SuperCam je prozkoumávat rozsáhlé oblasti oblohy právě s pomocí této molekuly, která astronomům umožňuje mapovat oblaky plynu, kde dochází ke zrodu nových hvězd. I když uvedený obrázek vypadá opravdu ‚ohnivě‘, jsou tyto oblaky ve skutečnosti chladné – jejich teplota se typicky pohybuje jen několik desítek stupňů nad absolutní nulou.

Obdařena řadou tajemství, která nám může prozradit, byla tato oblast oblohy v minulosti zkoumána mnohokrát na různých vlnových délkách. Jedním z příkladů jsou pozorování v infračerveném oboru provedená pomocí dalekohledu ESO/VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) na observatoři Paranal v Chile. Snímek pořízený tímto přístrojem tvoří poklidné pozadí ohnivého záběru mlhoviny Plamínek a jejího okolí. Na rozdíl od viditelného světla, infračervené paprsky procházejí snadněji hustými oblaky mezihvězdného prachu, což astronomům umožňuje spatřit hvězdy a další objekty, které by jinak zůstaly jejich pohledu skryté.

Zdroj: ESO, Astronomy & Astrophysics