Webbův dalekohled pořídil neuvěřitelně detailní snímek vzdálené hvězdy

Dalekohled demonstroval své ambiciózní schopnosti pořízením snímku této hvězdy / NASA
Webbův teleskop úspěšně dokončil řadu kroků důležitých pro zarovnání všech svých osmnácti zrcadlových segmentů. Dalekohled demonstroval své ambiciózní schopnosti pořízením snímku hvězdy, který je tak detailní, že je možné na pozadí za hvězdou vidět jednotlivé galaxie a další hvězdy.

Vědci tvrdí, že teleskop bude fungovat ještě lépe, než čekali. Webbův dalekohled 11. března 2022 dokončil jemné fázování, které představovalo jednu z nejkritičtějších částí procesu nastavování.

Vše proběhlo bez chyb tak, jak mělo, píše server ScienceAlert. Možnost hloubkového zkoumání vzdálených hvězd a galaxií stvořených krátce po velkém třesku je zase o krok blíže.

Vědci v rámci testu dalekohledem pomocí infračerveného světla zaměřili vzdálenou hvězdu 2MASS J17554042+6551277. K optimalizaci vizuálního kontrastu byl použitý červený filtr. Výsledkem je neuvěřitelně detailní snímek, na němž jdou díky citlivým pozorovacím schopnostem teleskopu v pozadí za hvězdou vidět galaxie a další hvězdy.

„Testovací snímky, které nám Webb posílá, jsou zaostřeny do těch nejjemnějších detailů tak, jak to fyzikální zákony dovolují,” řekl pracovník z operačního střediska Space Telescope Science Institute v Baltimoru Marshall Perrin. Ale dodal, že na první oficiální snímky z vesmíru ve vysokém rozlišení si ještě budeme muset počkat. NASA je očekává až koncem června 2022.

Teleskop čekají poslední kroky procesu zarovnání. Následovat má kontrola kalibrace všech jeho výzkumných přístrojů. Vědci pracující ve středisku říkají, že všechno jde přesně podle plánu. „Od letošního léta přejdeme od kalibrace ke skutečné vědě a pozorování,” tvrdí Perrin.

Odborníci se domnívají, že teleskop bude fungovat ještě lépe, než si mysleli, a to i přesto, že proces nastavování všech výzkumných zařízení ještě není u konce. Primární zobrazovací přístroj teleskopu, infračervená kamera, je ovšem již zarovnána s obrovským zrcadlem.

Zdroj: ScienceAlert, NASA