Podle nové teorie má náš vesmír dvojče, ve kterém plyne čas pozpátku

Antivesmír by vysvětloval některé kosmické záhady, jakou je například temná hmota / Pixabay
Astrofyzici přišli ve své nové studii s hypotézou o takzvaném „antivesmíru”, v němž čas plyne proti proudu. Popisují jej jako „zrcadlo” našeho vlastního vesmíru, které by vysvětlovalo kosmickou inflaci a temnou hmotu.

Vědci svou teorii zakládají na třech typech symetrie v přírodě. Potvrdit existenci vesmírného dvojčete ovšem bude velmi obtížné, přiznává tým vědců.

Mezinárodní tým teoretických astrofyziků publikoval na webu arXiv, kde jsou zveřejňovány výzkumy ještě před recenzentním řízením, hypotézu druhého vesmíru "naruby". Takzvaný antivesmír by vysvětloval některé kosmické záhady, jako je temná hmota tvořící 95 procent vesmírného prostoru. Antivesmír by také objasnil kosmickou inflaci, rychlé rozšiřování vesmíru po Velkém třesku před 13,7 miliardami let. Napsal o tom web Futurism.

Vědci svou teorii postavili na CPT symetrii. V přírodě fyzici uznávají trojici základních symetrií. První je náboj (C, přehození náboje všech částic na náboj opačný povede k tomu, že na sebe částice budou působit stejně). Parita (P, zrcadlový odraz tohoto jevu bude vypadat stejně). Čas (T, tyto interakce mezi částicemi vypadají stejně i při vrácení času). Trojice symetrií dohromady tvoří CPT symetrii, kterou nyní vědci rozšířili na celý vesmír.

Antivesmír by byl opakem toho našeho. Tvořily by jej opačně nabité částice a čas by v něm běžel pozpátku. Náš vesmír se totiž neustále rozpíná, vyvíjí se v čase a je plný částic. Podle konceptu CPT symetrie musí existovat zrcadlový vesmír, který vyrovnává ten náš.

Podle CPT symetrie by se vesmír stále rozpínal a plnil částicemi, aniž bychom to museli vysvětlovat vesmírnou inflací. Existenci temné hmoty, které přisuzujeme nesrovnalosti mezi modely a pozorovanými hodnotami ve vesmíru, by vyřešila pravotočivá neutrina (v přírodě jsou známa pouze levotočivá neutrina). Znamenalo by to, že ve vesmíru jsou pravotočivá neutrina, která nemůžeme detekovat.

Pokud by byla teorie pravdivá, ve vesmíru by se nacházel stejný počet pravotočivých neutrin jako levotočivých. Stačilo by to k vysvětlení temné hmoty. Ověřit tuto teorii je ale podle vědců náročné. Dalo by se tak učinit měřením hmotnosti neutrin či absencí gravitačních vln vzniklých po Velkém třesku při vesmírné inflaci.

Zdroj: Futurism, arXiv