Letos se celosvětově prodalo již 5,5 milionu elektrických a hybridních aut, zájem o hybridy v Evropě ale klesá

Český trh nadále výrazně zaostává, prodeje elektroaut jsou zde zanedbatelné / Pixabay
Na prodeje aut s elektrickými či hybridními pohony v prvním pololetí naplno dopadly potíže dodavatelských řetězců i lockdowny v Číně. Zájem o čistě elektrické vozy přesto dále roste.

Naopak na vyspělých evropských trzích došlo k výraznému poklesu zájmu o hybridní auta. Hlavní světovou velmocí v prodeji elektroaut a hybridů se již definitivně stala Čína, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.

Český trh nadále výrazně zaostává, prodeje elektroaut jsou zde zanedbatelné. Na nejvýznamnějších světových trzích se v letošním prvním pololetí prodalo 5,5 milionu elektrických a hybridních aut.

Tempo růstu tak sice oproti předchozím dvěma rokům zpomalilo, meziročně to nicméně stále představuje růst o 43 %. „Velkou změnou je, že především Evropa se odklání od různých typů hybridních aut a přechází na čistě elektrická auta. Zájem o hybridy v Evropě dokonce klesá. Celkově ale platí, že segment elektrických aut je na tom výrazně lépe než celý automobilový sektor, který se i nadále potýká s řadou potíží,“ komentoval výsledky aktuální studie Electric Vehicle Sales Review partner PwC Pavel Štefek.

Prodeje čistě elektrických aut na 10 největších evropských trzích vzrostly meziročně o 27 % na 576 tisíc aut. Téměř každé druhé nově prodané auto v Evropě už tak má hybridní nebo elektrický pohon.

Zájem o hybridy přitom výrazně klesl, hybridních aut se v Evropě prodalo necelých 400 tisíc, meziročně o 14 % méně. „Trend odklonu od hybridů k čistě elektrickým autem v následujících letech zesílí. Evropská unie jasně deklarovala, že chce nadále podporovat jen čistě elektrická auta. To se rychle projeví i v prodejích hybridů,“ dodal Pavel Štefek.

Celkově se tak v Evropě prodalo v prvním pololetí 2,05 milionu aut s elektrickým či hybridním pohonem, meziročně o 4 % více. Hlavní světovou velmocí v elektromobilitě je Čína. Z celkových 2,7 milionů aut s alternativním pohonem je více než dva miliony čistě elektrických vozů, meziročně více než dvojnásobek. Tohoto růstu přitom Čína dosáhla i přes nedávné lockdowny, které výrazně narušily chod celé čínské ekonomiky.

Čínský trh přitom nepřekvapivě ovládají především domácí automobilky, do Top10 se ze zahraničí prosadila jen Tesla. Zbytek tvoří místní, v Evropě často neznámé, vozy, jako třeba Wuiling, BYD Han nebo Li Xiang. V Americe je suverénně nejprodávanější Tesla, které prvenství v Evropě tentokrát sebral nový elektrický Fiat 500.

Naopak vývoj na českém trhu se stále nemění, elektromobilita je zde ještě v plenkách. V prvním pololetí bylo v ČR registrováno jen 2000 čistě elektrických aut, to nepředstavuje ani dvouprocentní tržní podíl. „Zatím nepomáhají ani omezené dotace na firemní vozy, čeští zákazníci patří v tomto směru mezi nejkonzervativnější v Evropě,“ uzavřel Pavel Štefek.

Zdroj: PwC Electric Vehicle Sales Review

Mohlo by vás zajímat

Reklama