Vědci v Číně vytvořili nejsilnější magnetické pole na světě

Magnetické pole (magnetosféra) tvoří ochranný štít Země / NASA
Vědci z Institutu fyzikálních věd v čínské Che-feji (Hefei Institutes of Physical Science), který spadá pod Čínskou akademii věd (Chinese Academy of Sciences), vytvořili stabilní magnetické pole s magnetickou indukcí 45,22 tesla. Vytvořili tak nový světový rekord.

Již v roce 2016 čínský tým úspěšně zkonstruoval hybridní magnet, který vytvářel stabilní magnetické pole s indukcí 40 tesla. To z něj dle portálu SciTechDaily učinilo teprve druhý magnet na světě, který dokázal hranici 40 tesla překonat.

Pro srovnání, magnety používané v nemocnicích při vyšetření magnetickou rezonancí generují magnetické pole 1,5 tesla. Magnetické pole Země je pak ještě 30 000krát slabší.

Bylo zřejmé, že čínští vědci míří mnohem dál a své zařízení tak neustále vylepšovali. Během letošního léta se jim povedlo zprovoznit hybridní magnet o síle 45,22 tesla, čímž také vytvořili nový světový rekord. Ten předchozí stanovili vědci z americké National High Magnetic Field Laboratory, když v roce 1999 vytvořili magnetické pole s indukcí 45 tesla.

Nový supervýkonný hybridní magnet se skládá z odporové vložky, která je usazena do vnějšího supravodivého obalu s otvorem 32 milimetrů. Čím vyšší elektrický proud magnetem prochází, tím silnější magnetické pole generuje.

Vyšší elektrický proud ale vede k nárustu elektromagnetické síly působící na vodič, což způsobuje prudké zvýšení tepla hybridního magnetu. Aby bylo magnetické pole stabilní a kontrolovatelné, bylo potřeba použít nové materiály a technologické postupy. „Abychom dosáhli silnějšího magnetického pole, inovovali jsme strukturu magnetu a vyvinuli nové materiály. Také jsme optimalizovali výrobní proces Bitterových disků," uvedl profesor Kuang Guangli, ředitel Laboratoře magnetických polí (High Magnetic Field Laboratory) na Che-fejském Institutu fyzikálních věd.

Úspěch čínských vědců představuje důležitý milník ve vývoji magnetických technologií. Zařízení Steady High Magnetic Field Facility (SHMFF) poskytuje více než 170 institucím a univerzitám v Číně i zahraničí experimentální podmínky pro špičkový výzkum mnoha oborů. Silnější magnetické pole vědcům umožňuje lépe zkoumat vnitřní strukturu materiálů, díky čemuž pak například dokáží vyvíjet nové technologie.

Zdroj: SciTechDaily, Chinese Academy of Sciences