• redakce
  • Komerční sdělení
  • 31. ledna 2023
  • 18:44

Nahradí programátory a kreativce umělá inteligence?

V současné době to spíše vypadá, že umělá inteligence se stane pomocníkem programátorů / archiv klienta
V posledních měsících se doslova roztrhl pytel s nejrůznějšími službami, které za pomoci umělé inteligence dokážou v mžiku vytvořit věci, které dosud specialisté tvořili dlouhé hodiny. Znamená to brzký konec mnoha povolání, u kterých jsme to ještě nedávno nečekali?

Také umělou inteligenci musel někdo naprogramovat

V první řadě je dobré upozornit na skutečnost, že i umělou inteligenci, která za nás nyní dokáže vyřešit mnoho úkolů, musel někdo naprogramovat. A zároveň vás můžeme uklidnit, v nejbližších letech rozhodně vývoj webových aplikací umělá inteligence nepřevezme.

Služby, které dokážou „automaticky“ programovat, totiž sice berou dech programátorům po celém světě, zároveň ale vyvolávají mnoho otázek. Umělá inteligence se totiž učí programovat na základě již existujících zdrojových kódů. A ty neprogramoval nikdo jiný než lidé – a zpravidla v licenci, která dovoluje nekomerční užití. Vyvstává proto otázka, zda je vůbec z právního hlediska v pořádku, že by v komerčním prostředí byl využíván nástroj, který využívá nekomerční databázi.

Další otazník visí nad tím, zda se umělá inteligence někam posune, kdyby lidé sami programovat přestali. Programování se neustále vyvíjí, vznikají nové jazyky, vylepšují se ty starší.

V současné době to spíše vypadá, že umělá inteligence se stane (resp. již stala) pomocníkem programátorů, který pomůže vyřešit a automatizovat jednodušší úkoly. Složitější kód se ale bez lidské práce neobejde. A rozsáhlé technologické projekty už vůbec ne, lidský pohled na věc je stále nenahraditelný.

Umělá inteligence kreslící obrázky

Že se umělá inteligence naučila programovat, nevyvolalo ani zdaleka takový rozruch, jako když se naučila vytvářet umění. Na základě skenování doslova gigantické databáze obrázků totiž dnes hned několik projektů dokáže generovat obrázky nové.

Opět je potřeba poukázat na to, že služby vycházejí z již existujících děl. Stroj se učí na základě textového popisu pochopit obrázek a dále díky textovým zadáním na základě svých „znalostí“ generuje nová média.

Takový nástroj zcela nepochybně usnadní život mnoha tištěným i internetovým vydavatelstvím a jistě se časem uplatní i v reklamě. Některým ilustrátorům možná ubude práce, to nelze vyloučit.

Jenže něco podobného se již stalo například s rozvojem velkoformátového tisku. Není tomu tak dávno, kdy se velkoplošné reklamy ručně malovaly na fasády domů. Dnes se místo toho reklamy strojově tisknou na velké plachty, které se na domy napínají. Stejně tak existují fotobanky s takřka nekonečnými zásobami ilustračních fotek, ikonek, videí apod. Potřeba mít vlastního fotografa či ilustrátora tedy teoreticky měla klesat již před lety.

Je přirozené, že některé umělce připravila tato digitalizace o klienty. Pro další ale byla velice zajímavou příležitostí. Očekáváme, že ani s rozvojem umělé inteligence umělci o živobytí nepřijdou. Někomu práce ubude, jiný najde nové dosud netušené příležitosti.

Mohlo by vás zajímat

Reklama

Komerční sdělení

Škoda Karoq: Rodinný dobrodruh

redakce