Nová 800voltová technologie pro elektromobily přinese efektivnější jízdu a rychlejší dobíjení

Výroba motoru 800V v Hildesheimu / Bosch
Většina řidičů elektromobilů si přeje efektivní jízdu a co nejkratší dobu dobíjení. Společnost Bosch zahájila v září 2023 výrobu nových řešení pohonů založených na 800voltové technologii. Ta zrychlí dobíjení a poskytne další impuls pro elektromobilitu.

Nová 800voltová verze měniče je založena na polovodičích z karbidu křemíku. Ty zvyšují účinnost, a tím i dojezd. U 800voltové varianty elektromotoru Bosch zvýšil hustotu výkonu. To snižuje hmotnost a umožňuje kompaktnější konstrukci. 

V posledních letech se 400voltová řešení stala všeobecným průmyslovým standardem. Se stejným proudem, ale dvojnásobným napětím lze nyní přenášet dvakrát větší výkon. Tato úprava umožňuje použít tenčí kabely, což šetří místo, hmotnost a měď. V důsledku toho je měnič kompaktnější a výkonnější.

S palubní sítí 400 V je maximální nabíjecí výkon na dostatečně výkonných nabíjecích místech 250 kilowattů. Při napětí 800 voltů je teoreticky možné dosáhnout dvojnásobku. Kromě toho jsou měniče vybaveny čipy SiC, v nichž byly do krystalické struktury ultračistého křemíku zavedeny atomy uhlíku. Tím se zlepšuje elektrická vodivost polovodičů. Ve výkonové elektronice se navíc ztrácí o 50 procent méně energie ve formě tepla. SiC čipy mají ještě další potenciál úspory energie: například zvyšují účinnost měničů až na 99 procent.

Nejvýraznějšími vlastnostmi 800voltové varianty elektromotoru Bosch, která se nyní začíná sériově vyrábět, jsou točivý moment 830 Nm a výkon 460 kilowattů. Díky použití tyčového vinutí I-pin lze dále zvýšit účinnost, kompaktnost a úroveň automatizace výroby motoru.

Z hlediska poměru výkonu k hmotnosti je tak dosaženo o 35 procent vyšší hustoty výkonu, a to 60 kilowattů na litr. Kromě toho nabízí vynikající hustotu točivého momentu 105 newtonmetrů na litr. To znamená, že motor Bosch dosahuje maximální účinnosti až 98 procent. Příští generace elektromotoru bude vybavena olejovým chlazením. To umožní lépe odvádět teplo vznikající v elektromotoru a zajistí nepřetržitý výkonný provoz na dlouhé vzdálenosti i v užitkových vozidlech.

Zdroj: Bosch

Mohlo by vás zajímat

Reklama