Poprvé v historii se z Číny do Evropy vyveze více automobilů než opačným směrem

Čínská automobilka BYD má první evropskou fabriku v Maďarsku / BYD Europe
Čínský export aut do Evropské unie bude letos poprvé vyšší než evropský vývoz do Číny. Tento vývoj je zapříčiněn vedoucí rolí Číny na elektromobilovém trhu, která ve druhém čtvrtletí letošního roku vůbec poprvé vyrobila více než milion elektroaut za kvartál.

Tyto informace vyplývají z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Na nejvyspělejších světových trzích prodeje aut s elektrickým či hybridním motorem tvořil ve 2. čtvrtletí 37 % ze všech vozů. Do pěti let by se měl podle PwC jejich počet ve světě více než zdvojnásobit (+ 106 %), počet čistě elektroaut vzroste do roku 2029 až o 187 %.

Více než každé třetí auto prodané na nejvyspělejších světových trzích už má elektrický nebo hybridní pohon. Ve světě se v prvním pololetí 2024 prodalo téměř 11 milionů aut s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem (meziročně o 22 % více), z toho 4,2 milionu byly čistě elektrické vozy.

Prodeje aut s konvenčními motory naopak klesly o 6 %. Podíl elektroaut na celkových prodejích tak dále vzrostl a v prvním pololetí již činil 35 % ze všech vozů (v samotném druhém čtvrtletí dokonce 37 %), zatímco loni to bylo necelých 30 %.

Trhu s elektromobilitou přitom vládne Čína. Z celkových 4,2 milionu prodaných elektromobilů se jich v prvním pololetí 2024 prodalo 2,5 milionu právě v Číně. „I díky tomu se letos poprvé v historii do Evropy z Číny přiveze víc všech druhů aut, než jich poputuje opačným směrem. Samozřejmě nelze v tomto kontextu opomenout, že například Volkswagen přesunul část své výroby právě do Číny a fakticky tak již auta určená pro čínský trh neexportuje.

Tento trend se ale pomalu začíná objevovat i opačně, jak můžeme vidět na příkladu čínské automobilky BYD s její první evropskou fabrikou v Maďarsku. Avizovanou ambicí společnosti je přitom být do pár let největším výrobcem elektroaut v Evropě. Bez odpovídajících kroků na tyto varovné signály tak bude vliv čínských automobilek zejména na poli elektroaut v Evropě dál výrazně sílit,“ upozorňuje partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.

Podle očekávání PwC letos čínské automobilky do EU dovezou 440 tisíc všech druhů aut, což bude tvořit 68 % čínského automobilového exportu. Naopak opačným směrem zamíří jen 325 tisíc vozů. V loňském roce se přitom čínské vozy poprvé dostaly nad polovinu všech evropských importů, když Čína loni do Evropy dovezla asi 280 tisíc aut.

Evropa se přitom chce přílivu čínských automobilek bránit a chystá zavedení cel, jejichž detailní podoba by měla být známa v listopadu. „Evropská unie chce raketovému vstupu Číny na evropský trh bránit regulacemi a cly, které mají kompenzovat nadstandardní státní podporu čínského automotive a tím výrazně nižšími výrobními náklady, které mohou vést k obchodní politice dumpingových cen,“ vysvětluje Pavel Štefek.

Prodeje elektromobilů v Evropě přitom dále rostou. V prvním pololetí se na 10 největších evropských trzích prodalo 2,8 milionu hybridních a elektrických aut, meziročně o 9 % více.

„Evropské automobilky aktuálně zažívají klesající prodeje čistě elektrických aut, které se na klíčových evropských trzích meziročně propadly o 2 % a trh tak letos táhnou hlavně hybridy. Důvodem je ukončení nebo výrazné zredukování dotačních programů na velkých evropských trzích, Hybridy jsou také odpovědí pro řidiče s tzv. range anxiety, tedy obavou z dojezdu kvůli stále ještě nedostatečně rozvinuté dobíjecí síti v řadě regionů,“ vypočítává Pavel Štefek. Prodej aut s konvenčními motory nicméně letos klesl ještě výrazněji, každé druhé auto prodané na velkých evropských trzích (52 %) je aktuálně elektrické nebo hybridní.

Český trh v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena, nevýrazná podpora ze strany státu i nedostatečná nabíjecí síť mimo velká města a hlavní dálniční tahy. Letos se v ČR v prvním pololetí prodalo přes 4 tisíce čistě elektrických aut. Meziročně to sice představuje růst o 39 %, na celkových prodejích ale stále tvoří elektroauta jen 3,5% podíl. I na českém trhu přitom lze sledovat sílící trend rostoucího zájmu o čínské elektrovozy.

„Nárůst elektromobility je v Česku tažen především ze strany podnikatelů a malých firem, pro které stát připravil 200 tisícovou dotaci a další finanční podporu na budování infrastrukturní sítě nabíječek. Osobně ale očekávám větší boom elektromobility v ČR v souvislosti s tlakem na dekarbonizaci firem a technologický pokrok ve výrobě baterií, který povede k jejich zlevňování a zvyšování dojezdu. Kvůli rozšíření povinnosti nefinančního reportingu na širší okruh společností pak budou firemní fleety pokračovat v obměně stávajících vozů za elektrické jako jeden z nástrojů udržitelného podnikání,“ předpovídá Jan Brázda, partner a sustainability leader PwC.

Aktuální studie PwC počítá s tím, že za 5 let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných 33 na více než 68 milionů aut. Nejrychleji by přitom měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude za 5 let jezdit 34 milionů (nárůst o 187 %), naopak počty hybridů a plug-in hybridů porostou pomaleji.

Zdroj: PwC Electric Vehicle Sales Review

Mohlo by vás zajímat

Reklama