- Lukáš Bauer
- Doprava
- 07. října 2024
- 09:29
Jak při jízdě autem ušetřit až 25 procent nákladů
Prakticky u každého moderního auta se dá podle webu Business Lease v rámci infotainmentu nastavit sledování aktuální a dlouhodobé spotřeby. Tuto možnost určitě využijte a zkuste se podívat, jak se změní spotřeba například při vaší pravidelné cestě do práce, když zvolíte jiný styl jízdy.
Když na dálnici kupříkladu budete udržovat tachometrovou rychlost do 120 km/h, hned uvidíte rozdíl. Jen samotnou úspornou jízdou se vám může povést ušetřit na průměrné spotřebě na 100 km třeba i dva litry paliva.
„Úspornou jízdou a dodržováním dalších zásad se dá podle mého odborného odhadu ušetřit 20 až 25 procent nákladů na provoz vozidla. Začíná to už vhodným výběrem modelu auta včetně konkrétního paliva. Spotřeba udávaná výrobcem zde ale není jediným ukazatelem.
Pokud si koupíte hodně drahý automobil s nízkou spotřebou, dobře si spočítejte, od jakých nájezdů se vám to opravdu vyplatí,“ upozorňuje Michal Urban z technického oddělení společnosti Business Lease.
Pozor na akceleraci a rozjezdy
Právě při zrychlování a rozjezdech trpí vaše peněženka nejvíce. Vyplatí se jezdit předvídavě, nikoliv stylem brzda-plyn. Když v dálce vidíte svítit červenou, tak pokud to provoz dovolí, nechte auto k semaforu dojet klidným tempem, nebrzděte prudce až těsně před ním. Podobně když se povolená rychlost zvyšuje z 50 na 80, neakcelerujte rychle hned za značkou, ale nechte auto zrychlit více zvolna.
Adaptivní tempomat: hodný sluha, ale zlý pán
Adaptivní tempomaty, které umí v koloně samy brzdit a následně se rozjet, jsou jistě velmi pohodlné. Ale u řady modelů aut nejsou zrovna šťastnou volbou z pohledu spotřeby, protože často fungují právě systémem brzda-plyn.
Když se kolona pohne, snaží se tempomat co nejrychleji dosáhnout povolené padesátky, byť je zjevné, že za chvíli bude řetěz aut zase brzdit. Pokud chcete ušetřit, adaptivní tempomat tedy raději vypněte.
Dbejte na celkový technický stav auta
Pokud chcete jezdit úsporně, nepodceňte ani pravidelné servisní prohlídky. Například když se v autě včas nevymění olej, tak se odírá motor, následně dochází k většímu tření a tím i k větší spotřebě.
A také pečlivě vybírejte pneumatiky. Jejich kvalita a dezén mívá na spotřebu paliva nezanedbatelný vliv. Při nákupu nových gum sledujte v technických specifikacích takzvaný valivý odpor, označovaný písmeny A až E. A znamená nejnižší valivý odpor a nejnižší spotřebu paliva. Třída A vám oproti třídě E může ušetřit až 1 litr paliva na 100 km.
Takové pneumatiky jsou ale samozřejmě dražší, takže opět musíte zvážit svůj roční nájezd. Pravidelně také kontrolujte tlak v pneumatikách. Pokud se sníží o 20 procent oproti předepsanému tlaku, dochází zpravidla ke zvýšení spotřeby paliva o 5 procent.
Benzin, nebo nafta?
Pokud jste příznivcem spalovacích motorů a váháte mezi benzinem a naftou, vždy při výběru daného modelu uvažte, zda bude vaše soukromé či firemní auto zdolávat spíše kratší nebo delší trasy. Benzin je vhodný na menší vzdálenosti. Vždy platilo, že benzinové verze modelů jsou o něco levnější a jednodušší na údržbu, ale mají větší spotřebu než diesely. Vyšší investice do naftového vozu se vám tak vrátí jen u vysokých nájezdů. I proto bývají zhruba dvě třetiny firemních aut právě diesely.
Naftové motory dosti trpí na krátkých trasách mimo dálnici – typu odvoz dětí do školy či nákup. Dochází u nich pak k zanášení filtru pevných částic. Tyto částice se vypálí jen při vyšších rychlostech na dálnici, kdy se zvyšuje teplota výfukových plynů. Pokud auto na dálnici zavítá jen výjimečně, zaplatíte pak v servisu mnohem více za údržbu a výhoda naftových aut spočívající v obecně nižší spotřebě rychle zmizí.
Nebo raději elektřina?
Elektromobily se nyní z čistě ekonomického pohledu příliš nevyplatí. I kdybyste měli na střeše svého domu solární panely a nabíjeli auto jenom doma, vstupní náklady na soláry i samotný elektromobil tuto výhodu převýší. Mnohem úspornější variantou jsou nyní takzvané hybridy s menším benzinovým motorem a určitým podílem elektřiny. Tato auta nenabíjíte vy, ale dobíjí se sama během jízdy takzvanou rekuperací. Získanou energii pak využijí například při rozjezdech na semaforu nebo v zácpě, kdy bývá spotřeba největší.
Hybridy se nyní cenou i spotřebou dostaly na úroveň dieselových aut, ale zároveň mají podobně jako čistě benzinové vozy jednoduché motory, a odpadají tak velké náklady na složité opravy, kterým se u dieselů často nevyhnete. Známá je touto hybridní technologií například Toyota, která ji využívá již 25 let.
Zdroj: Business Lease
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email