Elektromobilita dneška aneb jak jsme různým způsobem nabíjeli baterii Peugeotu 308

Spojení FVE a elektromobilu dává smysl hlavně při pěkném slunném počasí / Pixabay
Hned na úvod poslední části našeho miniseriálu musíme uvést, že jsme z 90 % nabíjeli testovaný elektrický Peugeot 308 z našeho wallboxu v garáži, což byla prakticky ta nejpohodlnější cesta, jak dostat do tohoto malého sportovně laděného krasavce tolik potřebné "palivo".

A rovnou také musíme podotknout, že to byla cesta nabíjení zcela nejlevnější. Pokud totiž můžete nabíjet svůj elektromobil i přes den, kdy svítí slunce, je tento způsob využívání "doma" vyrobené elektřiny prostě ten nejideálnější. 

Pokud totiž začnete nabíjet váš elektromobil až ve chvíli, kdy přijedete třeba po šesté hodině po práci domů, tak celou baterii vozu z aktuálně vyráběné elektřiny na střeše nenabijete, a zbytek jde z baterie (u FVE), nebo přímo z distribuční sítě.

Jestliže si přitom vybijete baterii (připojenou k FVE) a druhý den je například špatné počasí (málo sluníčka, pošmourno atd), tak nebudete mít dostatek elektřiny ani na běžný provoz domácnosti a musíte opět čerpat energii z distribuční sítě.

Náš 11 kW wallbox umožňoval nabíjet ve třech různých režimech (Eco, Green a Fast). Pokud jsme vybrali variantu "Green", kdy se využívá pouze aktuálního výkonu FVE, pak jsme nabili během slunečného dne 54 kWh baterii Peugeotu 308 na 85 % (z cca 15 %) za necelých 6 hodin.

Režim "Eko", který doplňuje elektřinu z FVE jen minimálně z distribuční sítě, je o něco rychlejší (cca 5 hodin) a v režimu Fast jsme nabili auto na 400 km (ze zmíněných 15 %) za necelé čtyři hodiny. 

Dalším řešením je nabíjet elektromobil například na nabíječce v obchodních centrech. Jde o řešení velmi rychlé, ale již se prodražuje. Takto jsme nabili Peugeot 308 sice už za 25 minut na dalších cca 200 kilometrů, některé nové elektromobily s 800V architekturou to dnes umí ovšem ještě mnohem rychleji. V případě spotřeby kolem 15 kWh na 100 km nám vycházely náklady na provoz elektromobilu (u nejrychlejšího domácího nabíjení "Fast") kolem 80 Kč na 100 km. To u rychlonabíječek (např. ČEZu) vychází nabití jedné kWh na cca 8 Kč.

Pokud se tedy rozhodnete pořídit si vlastní solární elektrárnu, tak je důležité zamyslet se, kdy je nejlépe začít s instalací fotovoltaiky. Petr Nestrojil, obchodní ředitel společnosti BLUENET NTS, a.s. nám kromě toho také prozradil, jak dlouho taková instalace FVE trvá: "Nejlepší čas na zahájení projektu je co nejdříve, protože dotační podmínky a kapacity instalačních firem se mohou měnit. Celý proces od plánování po spuštění obvykle trvá několik měsíců, v závislosti na velikosti projektu a administrativních povoleních. Důležité je správné nastavení systému, aby byla vyrobená elektřina co nejlépe využita."

Z obecného pohledu je současný stav elektromobility již zcela jinde než před 2-3 lety, ovšem stále záleží, jak budete elektromobil používat, na jak dlouhé cesty jezdíte a jakým způsobem můžete jeho baterii nabíjet. Za pár let bude situace zase pravděpodobně zcela jiná, dojezdy elektromobilů se začnou blížit k magické hranici 1000 kilometrů a zcela je nabít bude možné v řádu minut.

Zdroj: Autorský článek

Mohlo by vás zajímat

Reklama