- Lukáš Bauer
- Doprava
- 03. června 2025
- 13:52
Elektrický pohon se podle aktuální studie již vyplácí u většiny kategorií aut

Podle studie Drivalia TCO Index 2025 je elektromobil nejekonomičtější volbou v devíti z dvanácti sledovaných tříd. V roce 2024 to platilo pro pět segmentů a v roce 2022 pouze pro jeden.
„Lze konstatovat, že pokud jde o celkové náklady na provoz, elektromobily už jsou dnes konkurenceschopné napříč téměř celým automobilovým spektrem,“ říká autorka studie Jana Faltová, business performance manager společnosti Drivalia Lease Czech Republic.
Ve všech dvanácti kategoriích zaznamenal průzkum meziroční snížení TCO elektrických aut ve vztahu k TCO konvenčních vozidel. Oproti loňské analýze došlo k největší změně v segmentu SUV-C1, kam patří například vozy Peugeot 3008, Hyundai Tucson a také konvenční model Škoda Karoq a jeho elektrický ekvivalent Škoda Elroq.
Zatímco loni v tomto segmentu vycházelo TCO elektromobilů o 12 % vyšší než u vozů se spalovacím motorem, letos se výpočet přehoupl ve prospěch čistě elektrických vozidel. Měsíční výdaje na čistě elektrické modely nyní v této kategorii činí včetně amortizace v průměru 22 800 korun, v případě benzinových verzí vycházejí na 25 700 korun a u naftových variant na 25 900 korun.
Drivalia ve své analýze sleduje 150 modelů. Do srovnání zahrnuje náklady na čtyřletý operativní leasing s komplexními službami a s průměrným ročním nájezdem 30 tisíc kilometrů. Při výpočtu spotřeby vychází z oficiálních údajů výrobců bez zohlednění případných slev, ceny paliv a elektřiny přebírá z průběžně aktualizované vyhlášky pro cestovní náhrady ministerstva práce a sociálních věcí.
„Je třeba upozornit, že naše výpočty vycházejí z modelových příkladů. V případě elektromobilů je TCO velmi závislé na konkrétních podmínkách provozu daného vozu. Týká se to hlavně ceny elektřiny využívané pro nabíjení, která se může výrazně lišit. Nejvíce ušetří řidiči, kteří mohou nabíjet doma nebo v práci. Připlatí si naopak ti, kdo jsou odkázáni na rychlé veřejné nabíjecí stanice,“ konstatuje Jana Faltová.
Na TCO má vliv také reálná spotřeba vozu, která je závislá na stylu jízdy a povětrnostních podmínkách, ale třeba i délka čekání na náhradní díly v případě opravy, kdy uživatel musí využívat náhradní vozidlo.
Studie potvrdila také další trendy: Je patrné, že výhodnost elektromobilu roste s počtem najetých kilometrů. V porovnání s adekvátními konvenčními vozy vycházejí elektrické modely nejvýhodněji v luxusních kategoriích.
Stále platí, že elektromobily mají vyšší pořizovací cenu, ale nižší provozní náklady. Zároveň dochází k postupnému přibližování cen elektrických a konvenčních nových osobních automobilů. Podle Drivalie bude tato tendence pokračovat, proto bude elektrických aut na silnicích přibývat.
Zdroj: Drivalia
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email