Nejhorší železniční neštěstí u nás způsobil zvláštní zelený signál

 
Další 1 fotografie v galerii
Bohužel ani posádka vlaku nezaregistruje, že návěstidlo hlásí povel stůj / Pixabay
Dopravní katastrofy se samozřejmě nevyhýbají ani Česku. Tou největší zůstává stále železniční neštěstí u obce Stéblová mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Došlo k němu 14. listopadu 1960.

Je to den jako jakýkoli jiný a nic nenasvědčuje tomu, že by se mělo něco stát. Parní vlak Os 608 na trase z Liberce do Pardubic se 12 vozy má ve stanici Stéblová počkat na motorák č. 653 se šesti vozy (z nich první a poslední byly motorové M131, mezi nimi vložené čtyři osobní vozy) přijíždějící od Pardubic a směřující do Hradce Králové – jako je tomu vždy. Musí se totiž na jednokolejné trati vzájemně sobě vyhnout. 

Nikdo nedává pozor 

Jenže z dosud neobjasněných důvodů dá tentokrát průvodčí znamení k odjezdu parního vlaku. Údajně v husté mlze uvidí zelené světlo a domnívá se proto, že výpravčí dal pokyn k odjezdu. Ten den skutečně leží nad krajinou mlha, která podstatně zhoršuje viditelnost. Ve skutečnosti ale výpravčí žádný pokyn nikomu nedá. Je tehdy ve své kanceláři.

Bohužel ani posádka vlaku tehdy nezaregistruje, že návěstidlo hlásí povel stůj a že výpravčí varovně píská. Všichni jsou totiž zaměstnáni různými drobnými problémy. Strojvedoucí potížemi s lokomotivou, topič příliš drobným uhlím, které špatně vytápí kotel. Ani vlakvedoucí nesleduje to, co má, tedy návěstidlo odjezdu. Parní vlak se vydal vstříc svému tragickému osudu. 

Výpravčí se pokouší o zastavení 

Ve Stéblové se výpravčí snaží svítilnou signalizovat, aby zastavili. Výhybkáře pak poprosí, aby vlak dojel na kole a pokusil se ho zastavit. Ani to se ale nepovede. Výpravčí udělá ještě poslední pokus – telefonuje na stanoviště před vlakem 608, aby se pokusili zastavit vlak 653.

Ani to se ale bohužel nepovede. Rychlost obou vlaků je tehdy cca 60 km/h. Uvidí se asi ve vzdálenosti 80 metrů od sebe, cca 1,5 km od železniční zastávky ve Stéblové, v místech, kde železniční trať protíná silnice mezi Hradcem a Pardubicemi. Ačkoli se oba strojvedoucí snaží brzdit, je to marné. Od chvíle, kdy se uvidí, do srážky totiž uplynou pouze 4 vteřiny.

Velká rána a trosky začnou hořet

Krátce poté už následuje velká rána. Ti, kteří neštěstí přežili, mluví o obrovské ráně a padajících lidech. Parní lokomotiva tehdy doslova sešrotuje pět vozů z celkem šesti. Čelní srážka dvou rozjetých vlaků bohužel ani nemůže dopadnout jinak. Cestující pomáhají zraněným, tahají je pryč z místa nehody.

Když trosky začnou hořet, táhnou je ještě dál. Následuje výbuch. Nebýt pomoci cestujících, kteří vyvázli bez zranění, byly by následky havárie pravděpodobně ještě horší. Sanitky krátce poté vozí zraněné do hradecké a pardubické nemocnice. Ty jsou přeplněné, lidé leží i na chodbách. Celková bilance tragédie je hrozná. Zahynulo 118 lidí, 110 bylo zraněno. 

Podivný zelený signál

Při pozdějším vyšetřování několik svědků uvede, že opravdu ze zadní části vlaku vidělo nějaký zelený světelný signál. Nepovedlo se ale zjistit, o jaký signál šlo. Domněnky naznačovaly, že mladší průvodčí vlaku měl zřejmě neschválenou svítilnu.

To ale samozřejmě není žádná omluva. Pravda je totiž taková, že světelné signály, které si vlakový personál předává mají přesně danou podobu a barvu. Jisté je, že na vině byla nepozornost vlakového personálu.

Mohlo by vás zajímat

Reklama