- Ilona Cílková
- Doprava
- 28. srpna 2018
- 07:14
Edison z Valašska postavil jeden z prvních hybridních automobilů a rychlovak, jenž porazilo až Pendolino
Pro tyto obory má mimořádný talent a neuvěřitelně šikovné ruce. Dokonce i ve vřavě 1. světové války ostatním vojákům na frontě spravuje hodinky, aby jeho zlaté ručičky nezahálely.
Pracuje pro něj 300 lidí
Později má štěstí, vezme si totiž bohatou nevěstu - Zdeňku Loudinovou a vyžení tak pilu. Pustí se také do podnikání v elektrotechnice. Nejprve dělá opravy, ale potom sebere odvahu a vyrábí i zařízení podle vlastních patentů. Nakonec v jeho závodě najde práci asi 300 lidí. Zkonstruuje elektromotor a také hybridní automobil. Když pro něj nenajde uplatnění jinde, alespoň s ním jezdí do práce.
Rychlost až 150 km v hodině
Na své vrcholné dílo se ale teprve chystá. Stanou se jím součástky pro vlak Slovenská strela. Motor pro tento rychlík vzniká právě v Sousedíkových dílnách, celý vlak se ovšem roku 1936 montuje v Tatře Kopřivnice. Sousedíkův motor umožní této železniční soupravě jet rychlostí až 150 kilometrů za hodinu, což je něco dosud naprosto nevídaného.
Výsledek? Cesta z Prahy do Bratislavy trvá jenom 4 hodiny a 15 minut, to je opravdu úctyhodný rekord. Nakonec vzniknou dvě soupravy. Bohužel se kvapem blíží 2. světová válka, a tak na sériovou výrobu těchto rychlovlaků, které by jistě našly odbytiště i mimo Československo už bohužel nedojde.
Bez koridoru to nejde
Konstruktérovi se ale povede skutečný rekord. Rychlost Slovenské strely totiž dlouho nic nepřekoná. Teprve Pendolino, které vzdálenost mezi českou a slovenskou metropolí urazí za 3 hodiny a 48 minut, tuto rychlost trumfne – na tento čas se ale cesta zkrátí teprve tehdy, když je postaven nový železniční koridor.
Stane se tak v prosinci 2006. Přitom ještě v 90. letech 20. století trvala jízda vlakem Intercity z Prahy do Bratislavy téměř 5 hodin (většinou cca 4 hodiny a 48 minut). Trumfnout čas Sousedíkova motoru tedy trvalo 70 let.
Gestapu se nelíbí
O spolupráci se Sousedíkem stojí také obuvnický podnikatel Tomáš Baťa. Chtěl, aby se valašský šikula podílel na konstrukci obuvnických strojů pro Baťovy závody. Jenže zrovna tohle Sousedíkovi neříká vůbec nic. Bohužel ale i konstruktéra postihne celosvětová krize. Zachrání ho podnikatel František Ringhoffer, který jeho firmu koupí a udělá ho v ní ředitelem. Zlaté české ručičky zase mají čas a klid pro svoji práci.
Na patentový úřad putuje 59 jeho přihlášek, a i když jich úředníci nakonec uznají “jenom” 43, i tak je to fantastické číslo. Čáru přes rozpočet ale vynálezci udělá 2. světová válka. Nacistům se nelíbí jeho politické působení - ve dvou volebních obdobích zastával funkci starosty Vsetína. Dvakrát se ocitne ve vězení a definitivně s ním gestapo zúčtuje v prosinci 1944, kdy ho zastřelí.
Sdílení
7
Twitter
Komentáře
Email