Fenomén Favorit: Proč bylo tohle kolo snem prakticky každého Čecha?

Výroba jízdních kol značky Favorit probíhá i v současnosti v Rokycanech / Favorit.cz
Známá jízdní kola značky Favorit se vyráběla od 50. do 90. let 20. století v rokycanském závodě a byla často za socialismu velmi nedostatkovým zbožím. Proč byl o ně takový zájem?

V roce 1922 se V Rokycanech začala stavět kola Tripol, od roku 1934 nabízela další rokycanská továrna kola Tudor. Po komunistickém puči v únoru 1948 byly továrny spojeny a v roce 1950 zahájily výrobu sportovních a závodních kol Favorit.

Záhy se tato kola začala exportovat do USA, Kanady, Spolkové republiky Německo a řady dalších západních států. Také proto byla kola Favorit doma nedostatkové zboží.

Protože na dovoz cyklodílů z Itálie a Francie nebyl v komunistickém Československu dostatek valut, rozhodlo se tehdejší vedení vyrábět celé kolo v tuzemsku. To se ukázalo jako dobré řešení. Díky vlastnímu vývoji a šikovnosti zdejších pracovníků se brzy podařilo vyrobit kola, která splňovala všechny parametry špičkového závodního bicyklu.

V roce 1950 byl také založen cyklistický oddíl TJ Favorit, kde byly všechny nové výrobky pro silniční, dráhovou i sálovou cyklistiku testovány. Poptávka po kolech Favorit byla obrovská a tak výroba stále rostla: už v roce 1951 bylo vyrobeno 5148 kol, o čtyři roky později to bylo 13.531 kol a v sezóně 1961 dokonce 31.175 kol. Roku 1978 bylo v Rokycanech vyrobeno milionté kolo Favorit. Ke konci roku 1981 se výroba rozšířila až na 65 328 kol ročně.

Export nabýval na významu a v osmdesátých letech se již realizoval do 38 zemí světa. Nejednalo se však pouze o země komunistického bloku, jak bylo v té době obvyklé, ale vyváželo se převážně do USA, Kanady a NSR.

V roce 2011 kopil originální ochranné známky původního Favoritu Richard Galovič. Záhy představil novou kolekci, která navazuje na původní tradici špičkových, ručně vyráběných kol, která zároveň splňují náročná kritéria současné doby. Výroba jízdních kol značky Favorit probíha pořád v Rokycanech, kde v roce 1922 začala.

Ještě do neděle 30. září 2018 se můžete jít podívat na výstavu "Fenomén Favorit" v Národním technickém muzeu v Praze, nechybí zde Favority všech typů od počátků výroby včetně miliontého Favoritu, tandemu trojnásobných mistrů světa Kučírka s Martínkem, bicyclebalového kola dvacetinásobných mistrů světa bratrů Pospíšilových i dráhovky Jiřího Dalera, který v roce 1964 v Tokiu získal jako náš první cyklista zlatou olympijskou medaili. Tuto zlatou olympijskou medaili si můžete prohlédnout v trezorové vitríně ve vstupní hale muzea. 

Součástí výstavy jsou také dobové dresy a také kopie čtyřiceti plakátů, které dokumentují Závod míru. Jeho pořádání z velké míry iniciovalo výrobu závodní kol v Rokycanech. Z tehdejšího ideologického hlediska bylo vyloučené, aby domácí jezdci reprezentovali na kolech západoevropských značek. Výstavu uzavírají současné modely znovu oživené značky Favorit.

Mohlo by vás zajímat

Reklama