Objednat si můžete z evropských e-shopů jakékoli zboží, nemusí vám ho ale nakonec doručit

Internetový obchod stále nemusí doručit zboží kamkoli v rámci Evropské unie / Pixabay
Již za pár týdnů nastane díky novým nařízením Evropské unie konec tzv. geo-blockingu. Tuzemským zákazníkům to sice přinese řadu výhod, ovšem stále se může stát, že se ke svému objednanému zboží nedostanete. Jak je to možné?

Nařízení o tzv. geo-blockingu se věnuje třem oblastem. Tou první je otázka samotného přístupu k internetovému obchodu ze všech států EU. Druhou je zákaz odlišných podmínek pro nákup v e-shopu z různých států společenství, třetí pak nepřípustnost diskriminace v souvislosti se samotnou platbou za objednané zboží.

Do účinnosti nařízení se nakupující mohou setkat se situací, kdy si chtějí prohlédnout zboží na zahraničním e-shopu. Ten je však bez možnosti volby přesměruje na svoji lokalizovanou verzi. A spotřebitel tak má přístup pouze k místnímu internetovému obchodu. To je jedna ze zásadních věcí, která se od 3. prosince 2018 změní.

Jedním z klíčových bodů nařízení, který však není vždy chápán zcela správně, se týká přístupu zákazníků ke zboží a službám v rámci EU. Obchodník tak nesmí uplatňovat odlišné všeobecné podmínky na základě státní příslušnosti či bydliště zákazníka, který chce v jeho e-shopu nakoupit.

To však neznamená, že by internetový obchod musel doručit zboží kamkoli v rámci Unie či že by pro jednotlivé státy v rámci lokálních verzí nemohl nabízet odlišné služby či ceny zboží. Rozdílný přístup obchodníka však nemůže být založen na státní příslušnosti, místě bydliště nebo místě usazení zákazníka.

Co to v praxi vlastně znamená? Jako Čech si budete moci objednat balíček v rakouském e-shopu, aniž by vás obchodník mohl rovnou odmítnout. Současně ale, jestliže tento internetový obchod dodává zboží pouze v Rakousku, neexistuje povinnost zboží dodat do ČR. Můžete si ovšem zboží nechat doručit v Rakousku a tam si jej vyzvednout či nechat dodat jinou cestou.

Mohlo by vás zajímat

Reklama