Jak snížit uhlíkovou stopu v letectví? Novou naději slibuje extravagantní letoun Flying-V

 
Další 2 fotografie v galerii
Nové letadlo ve tvaru písmene V přepraví až 314 cestujících / Studio OSO
Letadlo Flying-V spálí během letu o 20 % méně paliva, a přitom přepraví více než 300 cestujících. „Flying-V“ vyvinula Technická univerzita v nizozemském Delftu a společnost KLM financuje jeho vývoj. Název letadlo získalo podle kultovní kytary Gibson Flying-V vyrobené v roce 1958, na kterou hráli legendární hráči Jimi Hendrix nebo Keith Richards.

Letoun ve tvaru písmene V přepraví až 314 cestujících. Kabina pro cestující, tanky pro skladování nákladu a palivové nádrže jsou integrované do unikátní konfigurace, která spotřebuje během letu až o 20 % méně paliva.

Průkopnický letecký projekt, který by mohl dát letadlům nový tvar a uspořádání, financuje holandská letecká společnost KLM. Letoun Flying-V, finančně podpořený KLM, má přitom stejné rozpětí křídel jako stávající používaná letadla. 

V zadní části letounu bude namontován pár turbovrtulových proudových motorů, což výrazně sníží uhlíkovou stopu a výdaje na pohonné hmoty. Pieter Elbers, generální ředitel KLM, odmítl odhalit přesný rozsah projektu, ale je jasné, že půjde o potenciální jedničku v oblasti „udržitelného letectví“.

Jeho velikost je srovnatelná s tradičními Airbusy A350 a Boeingy 787 a je schopna používat stávající hangáry a dráhy. Jeho celková šířka je 65 metrů a jeho délka bude o něco kratší, jen 55 metrů. 

Nová konstrukce letadla umožní inovativní uspořádání sedadel, místností a vybavení. Lehký nábytek dovolí letadlu, aby účinnost paliva byla vyšší.

Profesor Henri Werij, děkan fakulty letectví a kosmonautiky, uvedl, že nové a energeticky účinnější konstrukce letadel jsou správnou cestou vývoje. Cílem je podle něj létat v blízké budoucnosti pokud možno bez emisí. 

 

 
Vstoupit do diskuze  (3)

Mohlo by vás zajímat

Reklama