První motor na světě s technologií CVVD zvyšuje výkon a snižuje spotřebu paliva

Výsledkem nové konstrukce motoru je zvýšení výkonu o 4 % a pětiprocentní snížení spotřeby paliva / KIA
První technologie na světě, regulující otvírání a zavírání ventilů v závislosti na provozních podmínkách, je připravena pro sériovou výrobu. Nová technologie bude využita v připravovaných vozidlech Hyundai a Kia.

Jde o technologii CVVD (Continuously Variable Valve Duration), která plynule mění dobu otevření ventilů. Systém CVVD optimalizuje výkonové parametry motoru i hospodárnost a zároveň významně přispívá k ochraně životního prostředí.

Konstrukce ventilového rozvodu umožňuje měnit okamžiky otevření a uzavření ventilů v závislosti na provozních podmínkách. Výsledkem je zvýšení výkonových parametrů o 4 % a pětiprocentní snížení spotřeby paliva. Kromě toho se podařilo snížit emise o 12 %.

Dosud byly výkonové parametry a hospodárnost čtyřdobých spalovacích motorů, pracujících s cyklem sání-stlačování-zážeh-výfuk, optimalizovány technologií proměnného časování, resp. zdvihu ventilů.

Nejčastěji jsou využívány systémy proměnného časování ventilů, které regulují okamžiky otevření a zavření ventilů (např. CVVT – Continuously Variable Valve Timing). Systémy variabilního zdvihu ventilů (např. CVVL – Continuously Variable Valve Lift) mění objem nasávaného vzduchu nastavením zdvihu ventilů.

Dosavadní technologie proměnného časování, resp. zdvihu ventilů, nedokážou však optimalizovat dobu otevření ventilů, protože okamžik uzavření ventilu je u nich závislý na okamžiku otevření ventilu, a nemůže se tak přizpůsobit měnícím se provozním podmínkám. CVVD posouvá techniku ventilového rozvodu novým směrem, protože nastavuje dobu otevření ventilů.

Pokud vozidlo udržuje konstantní rychlost jízdy a motor musí přitom dosahovat nízkého výkonu, udržuje CVVD sací ventily otevřené až do poloviny kompresního zdvihu. Sací ventily jsou poté až do konce pracovní fáze komprese uzavřené. Snížením odporu při kompresi se zvyšuje hospodárnost.

Naopak při požadavku vysokého výkonu, například při intenzivnější akceleraci nebo rychlé jízdě, se sací ventily zavírají na začátku fáze stlačování, aby se maximalizovalo množství vzduchu pro spalování. Výsledkem je vyšší točivý moment a lepší akcelerace.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama