První sériově vyráběný automobil Ford T se po silnici řítil rychlostí 70 kilometrů v hodině

Zavedení sériové výroby přináší významný pokles cen automobilů / Pixabay
Ford T se stal prvním sériově vyráběným automobilem. Do světa se vydal 27. září 1908 a přelom v automobilovém průmyslu způsobil díky tomu, že se skládal ze standardizovaných a logicky také bez problémů vyměnitelných součástek.

Čtyřválec s obsahem 2,9 litru a výkonem 20 koní, respektive 15 kW. Po silnici jede rychlostí 70 km v hodině. Dnes to vzbuzuje spíše úsměvy, ale na tehdejší dobu jde o opravdu svižné tempo.

O poznání menší radost ale mají majitelé ze spotřeby, která se pohybuje v širokém rozmezí od 13 do 22 litrů na 100 kilometrů (průměrně asi 19 litrů) v závislosti na tom, zda jde o krátké popojíždění po městě nebo dálkové cesty.

Jízda s ním není zrovna jednoduchá. Startuje se totiž pomocí kliky. Někdy tak dojde k tomu, že se nerozběhne motor, ale auto „nakopne“ startujícího. Přeražené prsty a občas i zápěstí se tak bohužel stávají realitou. Nic to ale změní na skutečnosti, že vůz zažívá velkou popularitu. 

Henry Ford ostatně patří v automobilovém průmyslu mezi skutečné revolucionáře. Je to právě on, kdo roku 1913 zavede do výroby pohyblivou montážní linku a provede tak významný krok k nahrazení ruční práce strojem a ušetří tím spoustu lidské práce. O rok později pak výroba jednoho sériového automobilu trvá jenom o tři minuty přesáhne hodinu a půl – trvá přesně 93 minut.

Zavedení sériové výroby také přináší významný pokles cen. Za rok 1916 z výrobních pásů Fordovy továrny sjede celkem 585 388 kusů modelu T. Cena automobilu díky tomu klesá z někdejších 850 dolarů postupně až na 300. Může si ho díky tomu dovolit mnohem víc lidí. Dosud je totiž automobil luxusním zbožím, které si nemůže koupit hned tak někdo. 

Téčko si ale může dovolit i průměrná americká rodina, což je něco naprosto nového. Bez nadsázky se dá tvrdit, že Fordův vůz postaví na kola nejenom Ameriku, ale vlastně celý svět. Už v roce 1914 továrna vyrábí víc vozů, než všichni ostatní dohromady a obsadí tak trh. 

Sám Henry Ford svůj model označuje jako univerzální vůz. Automobil není příliš drahý, nabízí vysokou míru spolehlivosti a poradí si i se silnicemi, které se nevyznačují kdovíjakou kvalitou. Výroba prvního sériového modelu navíc trvá téměř 20 let. Skončí až 26. května 1927. Za celou dobu brány továrny opustí přes 15 milionů kusů Téčka. Ve chvíli, kdy linku opouští desetimiliontý vůz, se na světě devět z deseti vozů pyšní právě značkou Ford. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama