Legendární Slovenská strela může po bezpečnostní zkoušce opět vyjet na koleje

Zkouška zrychlení Slovenské strely z nuly na 130 kilometrů v hodině / TATRA TRUCKS
Minulý týden úspěšně proběhla technicko-bezpečnostní zkouška historického motorového vozu M 290.002 Slovenská strela. Tento čtyřnápravový motorový vůz byl vyroben již v roce 1936 v kopřivnické Tatře, a to pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes.

Drážní zkušební komisař Ing. Alois Kotrba PhD. mohl v protokolu konstatovat plnou provozuschopnost vozidla. Na základě této skutečnosti bude moci Drážní úřad vystavit průkaz způsobilosti. Nic tedy nebrání návratu kompletně zrekonstruované vlakové soupravy zpět do Kopřivnice, kde je pro ni připravený nový depozitář.

Součástí technicko bezpečnostní zkoušky Slovenské strely byla též zkouška zrychlení z nuly na 130 kilometrů v hodině. Své maximální rychlosti dosáhne motorový vůz po ujetí dráhy 5700 metrů. Z rychlosti 120 kilometrů v hodině zastaví Slovenská strela po ujetí dráhy 567 metrů.

Při zkušební jízdě se mimo jiné ověřuje i účinnost ruční brzdy, která zastaví vlak z rychlosti 50 kilometrů za hodinu po ujetí 312 metrů. Po náročné rekonstrukci, která trvala více než dva roky, se parametry slavné motorové soupravy přesně shodují s těmi z roku 1936, kdy ji TATRA pro tehdejší Československé dráhy vyrobila.

Slovenská strela po příjezdu do Kopřivnice zakončí svou cestu v novém stylovém depozitáři, který je součástí areálu vznikajícího muzea nákladních vozů TATRA. Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely. Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbývající část poskytla společnost TATRA TRUCKS.

Do pravidelného provozu na trase z Bratislavy do Prahy byl motorový vůz Slovenská strela uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za 4 hodiny a 51 minut a v roce 1937 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za 3 hodiny a 47 minut.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama