Jak podle expertů jezdit autem bezpečně i při cestování v zimě

Jízda v zimě vyžaduje bezpečný odstup mezi vozidly / Pixabay
Riziko dopravní nehody při jízdě na sněhu a ledu je několikanásobně větší než v létě. Nejčastějšími příčinami nehod zůstávají nesprávný způsob jízdy a vysoká rychlost. Příčinou může být také nezvládnutí řízení vozidla, které se dostane do smyku.

V roce 2020 evidovala Policie České republiky 75 371 dopravních nehod, které zavinili řidiči motorových vozidel. Z tohoto počtu bylo 67 % nehod zapříčiněno nesprávným způsobem jízdy a 16 % zvýšenou rychlostí.

Jedním ze zásadních faktorů bezpečné jízdy v zimě jsou zimní pneumatiky. Podle odborníků ze společnosti Continental jsou nejlepší volbou zimní pneumatiky s dobrou přilnavostí a s označením sněhové vločky na bočnici.

„Označení sněhovou vločkou zaručuje, že pneumatika splnila předepsané požadavky během testů a je na zimních cestách mimořádně efektivní v oblasti bezpečnosti,“ vysvětluje Aleš Langer ze zákaznického servisu společnosti Continental Barum s.r.o. Další zásadou je přezutí všech čtyř kol. „Kombinace pneumatik je možná, ale pouze z hlediska hloubky dezénu nebo rotace stejných pneumatik. V žádném případě není během zimy bezpečná kombinace zimních a letních pneumatik. Gumová směs na zimní pneumatice si zachovává potřebné adhezní vlastnosti i při nízkých teplotách, speciální lamely mají lepší přilnavost na sněhu a ledu a speciální dezénové bloky zajišťují v hlubokém sněhu dobrou trakci. Velmi důležitá je také hloubka samotného dezénu. V zimě by měla být minimálně čtyři milimetry, jak stanovuje zákon,“ dodává Aleš Langer.

Při změně počasí je důležité zpozornět a přizpůsobit nepříznivým podmínkám i svoji jízdu. Zvýšená opatrnost je důležitá zejména na mostech, lesních cestách nebo v blízkosti polí, odkud může na silnici dostat sníh.

Jízda v zimě vyžaduje bezpečný odstup mezi vozidly a řidič musí vždy počítat s tím, že bude muset kdykoliv zabrzdit a brzdná dráha je na kluzkém povrchu vždy delší. Důležité je také přizpůsobit rychlost jízdy. Bezpečná není příliš rychlá jízda, ale naopak ani příliš pomalá. „Pomalá jízda může ostatní řidiče znervóznit, a právě pokusy o předjíždění mohou být velmi nebezpečné a navíc se zvyšuje riziko smyku,“ říká Aleš Langer. Pokud si řidič například při silném sněžení netroufá jet přiměřenou rychlostí, ideální je zajet ke krajnici a nechat ostatní řidiče bezpečně jet. Zapomenout by řidiči neměli ani na včasné upozornění před změnou směru jízdy.

Některým nepříjemným situacím lze zabránit i dodržením základních pravidel jízdy ve sněhu, dalším zase dobrými řidičskými dovednostmi. Při jízdě ve sněhu do kopce je lepší zařadit vyšší rychlost a kopec vyjet pomalu a bez zastavení.

Pokud z nějakého důvodu v kopci auto zastaví, lepší volbou je scouvat dolů a zkusit to znovu. Brzdění by během zimy mělo být plynulé, nikoli náhlé a tvrdé. V takovém případě hrozí nebezpečí smyku. „Při smyku pneumatika ztrácí dostatečnou přilnavost s vozovkou a nedokáže udržet stopu, přičemž toto riziko se zvyšuje na zamrzlé a zasněžené vozovce,“ vysvětluje Aleš Langer.

Nejnebezpečnější je přetáčivý smyk, kdy zadní část vozidla začne „utíkat“ na opačnou stranu, než řidič točí volantem. Vozidlo se může otočit kolem vlastní osy. Mnozí odborníci radí, že v takovém případě je třeba sundat nohu z plynového pedálu a zatočit volantem do opačného směru, než utíká záď. Pokud se přilnavost kol obnoví, pokračujeme v zatáčení původním směrem.

Zdroj: Continental

Mohlo by vás zajímat

Reklama