Sedli byste si do samořídícího auta? Dříve nebo později se tomuto zážitku nevyhne nikdo z nás

 
Další 3 fotografie v galerii
Někteří řidiči si asi na jízdu bez sledování situace na silnici vůbec nezvyknou / Pixabay
Věřili byste autu, jež za vás bude řídit a při nebezpečí brzdit? Budou mít řidiči obecně vůbec důvěru k adaptivnímu stylu řízení u nových aut?

Důvěra uživatele konkrétního auta závisí na mnoha faktorech – zejména na celkových zkušenostech s ovládacími prvky, které mohou převést jistou část z řídící odpovědnosti na auto.

Problém ale je, že jen málo lidí má zkušenost se samořídícím se autem. Budou proto muset někde samořídící se auto zažít a vyzkoušet si ho, jak vlastně tento typ techniky funguje v praxi: a to samozřejmě bude chtít velmi přesvědčivý důkaz, že je vše ok. A že to potřebuje hodně důvěry zcela předat svůj život autu.

Dva týmy specialistů z University of Virginia se rozhodli, že se pokusí pochopit, jak vůbec lidé získávají důvěru k technice a speciálně v tomto případě k autům typu autonomního a semi-autonomního řízení.

Vlastně se to dost celé podobá nějaké hře. Oba týmy používají jednak senzory zaznamenávající odezvu a za druhé i běžné simulátory pro řidiče, které každý zná se školy či z nějakých her.

Namísto toho, aby se vědci zaměřili na to, že přinutí lidi ihned se adaptovat na dané technologie a rovnou je začít používat, jsou cíleni na inženýrské systémy, které jsou (a časem budou ještě lépe) adaptované na lidské potřeby. Jinými slovy – pracuje se zde na pochopení toho, jaké faktory u člověka ovlivňují získání důvěry v autonomní a semi-autonomní auta.

Aby lidé získali důvěru, musí zde nutně dojít ke kvalitní interakci mezi lidmi a auty. Auto musí řidiče přesvědčit o tom, že „ví" o všem, co je potřeba dlouho dobu dopředu a v praxi mu to může spíše zachránit život.

Tak třeba, upozorní ho na cyklistu, co jede zezadu nebezpečně blízko. Na druhou stranu, auto nesmí řidiče ale ani přetížit informacemi. Auto se také musí chovat v určité situaci stejně jako člověk – to pomalu staví potřebnou důvěru. Auto ovšem musí také člověku dát najevo, že hlavní slovo tam má sice on, ale bezpečnost řidiče a okolí bude prostě v nějaké extrémní situaci na prvním místě.

Během testu se lidé vystaví různým situacím v režimu autonomním, semi-autonomním a běžném, když řídí. A poté se vše porovná. Chytrá auta časem budou lépe znát (a předvídat) chování řidičů i dalších aut okolo. Tak uvidíme, kolik aut bude za pár let jezdit bez řidiče.

Mohlo by vás zajímat

Reklama