- Lukáš Bauer
- Doprava
- 13. prosince 2022
- 09:09
První parkovací systém bez řidiče získal povolení ke komerčnímu užití
Jedná se tak dle webu společnosti Bosch o první plně automatizovaný parkovací systém bez řidiče na světě, který byl oficiálně schválen pro komerční užití v souladu s normou SAE úrovně 4.
Technologický pokrok v oblasti automatizovaného řízení hraje klíčovou roli v mobilitě budoucnosti. Řízení a manévrování přebírá vozidlo a infrastruktura parkovacího domu: Řidič se místo hledání parkovacího místa a proplétání se ve stísněných garážích může věnovat jiným věcem, a neztrácet tak svůj drahocenný čas.
Vjedete na parkoviště, vystoupíte a necháte vozidlo zaparkovat kliknutím v aplikaci v chytrém telefonu – automatická parkovací služba, nazývaná také Automated Valet Parking, se obejde zcela bez řidiče. Zatímco řidič již opustil parkoviště a může získaný čas využít jinde, vozidlo samo dojede na přidělené parkovací místo a zaparkuje.
Stejným způsobem může vozidlo v případě potřeby opět přijet. Inteligentní infrastruktura od společnosti Bosch instalovaná v garáži spolupracuje s technologií vozidel Mercedes-Benz. Senzory Bosch v garáži monitorují jízdní koridor a jeho okolí a poskytují informace pro řízení vozidla.
Technologie ve vozidle převádí informace z infrastruktury na jízdní manévry. Tímto způsobem mohou vozidla také samostatně vyjíždět a sjíždět po rampách a měnit podlaží v domě. Pokud senzory infrastruktury zaznamenají překážku, vozidlo bezpečně zastaví a v jízdě pokračuje až tehdy, když je trasa opět volná.
Společnosti Bosch a Mercedes-Benz získaly již v roce 2019 první výjimečné povolení systému Automated Valet Parking na světě pro provoz vývojových vozidel bez lidského dohledu v rámci muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Nyní udělené povolení jde nad tento rámec a umožňuje komerční užití se soukromými vozy v parkovacím domě P6 na stuttgartském letišti.
Základem povolení je zákon umožňující jízdu bez řidiče v souladu s SAE úrovní 4 pro motorová vozidla (Německo bude lídrem v automatizovaném řízení, anglicky), který v Německu vstoupil v platnost v červenci 2021. V úzké koordinaci se Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu (BMDV) a již zmíněným KBA byl zákon aplikován na tento parkovací systém. Dne 20. 5. 2022 byla německým Spolkovým sněmem schválena vyhláška o provozu autonomních vozidel (Autonome Fahrzeug-Genehmigungs- und Betriebsverordnung), která specifikuje požadavky na vozidla SAE úrovně 4 v rámci německého zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Společnosti plánují postupné zavádění služby parkování bez řidiče v parkovacím domě P6 na stuttgartském letišti – první zákazníci s vozidly tříd S a EQS vyrobených od července 2022 včetně, pro jejichž varianty je k dispozici Mercedes me connect služba INTELLIGENT PARK PILOTii a kteří si ji aktivovali, budou moci ode dne aktivace využívat tuto funkci v každodenním provozu v parkovacím domě P6 provozovaném společností APCOA na stuttgartském letišti.
Poté, co si řidič předem zarezervuje parkovací místo prostřednictvím aplikace Mercedes me, může vozidlo zaparkovat v předem definovaném prostoru pro odstavení. Proces parkování se spustí v aplikaci Mercedes me po vystoupení všech cestujících. Parkovací systém zkontroluje, zda je příjezdová cesta k rezervovanému parkovacímu místu volná a zda jsou splněny všechny ostatní technické požadavky.
V takovém případě řidič v aplikaci obdrží potvrzení, že jeho vozidlo bylo převzato inteligentní infrastrukturou a může opustit parkoviště. Vozidlo se pak automaticky rozjede a dojede na parkovací místo. Pokud se řidič rozhodne se svým vozem odjet, může ho opět pomocí aplikace „přivolat“ do předem definované oblasti vyzvednutí.
Zdroj: Bosch, Mercedes-Benz
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email