Toyota Mirai: Elegantní sedan na vodík se zcela dostatečným výkonem i dojezdem

 
Další 4 fotografie v galerii
Mirai je postavena na nové platformě s delším rozvorem, takže aktuální model je celkově širší a nižší / Marek Kuřina
Hned na začátku našeho testu můžeme prozradit, že Toyota Mirai byla nejlepším elektromobilem, jaký jsme kdy v historii testovali. Jde však z řady hledisek o speciální elektromobil a to nejenom tím, že se prakticky jedná o velkou limuzínu, která navíc jezdí na vodík.

Již několik let se využívání elektřiny k pohonu zdá být jednoznačným trendem v automobilové dopravě. Elektromobilita se prostě prosazuje stále více (ať se to někomu líbí nebo ne), prodeje elektrických aut a hybridů každým rokem rostou a počet nabíjecích stanic roste i v České republice jako ony pověstné houby po dešti. 

Za jeden z velmi zajímavých trendů lze považovat i vodíkové automobily. Prim v této oblasti hraje již řadu let Toyota a musíme rovnou přiznat, že čtyřdveřový sedan na vodík označený jako Mirai (což znamená v japonštině budoucnost) se této japonské automobilce skutečně povedl.

Navíc se postupně i v této oblasti odstraňuje nedostatek nabíjecích míst, v České republice jsou v současnosti dvě veřejné pumpy na vodík, jedna je v Praze na Barrandově, druhá v Litvínově (nepočítáme menší stanice jako je například ta ve středočeských Neratovicích, kterou provozuje výzkumný ústav ÚJV Řež).

Během příštího roku by se měly objevit další vodíkové stanice i na Moravě (nebo v jižních Čechách) a potom se stane z Mirai nejenom elegantní a výkonná limuzína, ale také dostatečně praktická, zejména když její dojezd se pohybuje na jedno naplnění palivového zásobníku od 580 do 650 kilometrů (záleží samozřejmě na tom, jak rychle a dynamicky jezdíte a zda máte například během jízdy zapnutou klimatizaci).

Další výhodou oproti standardnímu elektromobilu je to, že na oněch více než 550 až 600 kilometrů natankujete vodík za necelých pět minut, i nejrychlejší elektromobily (i u nejvýkonnějších stanic) se nabíjejí minimálně 2 až 3 hodiny. Co se týká samotné spotřeby, tak se nám jenom občas podařilo dostat se pod hranici 1 kg/100 km, většinou jsme jezdili, jak po městě, tak na dálnici, za cca 1,1 - 1,2 kg/100 km (kapacita zásobníku na vodík je přitom cca 5,6 kilogramu).

Výkon elektromotoru je přitom zcela dostatečný - 134 kW (při 300 Nm), což umožňuje řidiči tohoto vozu dostat se při rozjezdu z nuly na stovku za necelých devět sekund (což je na dvoutunovou pětimetrovou limuzínu velmi solidní výsledek). Maximální dosažitelná rychlost je potom 175 km/h.

Pojdme se však již blíže podívat na samotnou Mirai. Oproti předcházející verzi je model nyní postaven na nové platformě s delším rozvorem, takže Mirai je tak celkově širší a nižší. Níže umístěné těžiště vozu se pozitivně projevilo na tom, jak vůz sedí i ve vyšších rychlostech v zatáčkách. Při zcela dostatečném výkonu umožňuje relativně nízkou spotřebu paliva i aerodynamika vozu, kterou korunuje delší zadní převis karoserie.

Při řízení tohoto vodíkového sedanu si ihned všimnete (nebo možná právě ani nevšimnete...), jak krásné ticho se rozhostí za jízdy v kabině, a to i při rychlostech nad 130 km/h. Použitá technologie pohonu využívá kyslík ze vzduchu a po dojezdu z vozu vyteče na silnici jen trocha vody (tento "výtok" můžete podle potřeby aktivovat přímo tlačítkem v kabině). Pohon je tak zcela bezemisní, navíc podle sdělení samotné automobilky vůz dokonce svou jízdou (resp. během ní) okolní vzduch čistí.

Řidiče však spíše zajímá, jak se vlastně auto řídí. A z tohoto hlediska je vše prakticky ideální, takříkajíc na dosah ruky a ovládání desítek funkcí je dostatečně intuitivní. Možná by mohlo mít grafické rozhraní ovládání na hlavním dotykovém 12palcovém displeji trochu kreativnější podobu, to si uvědomíme zejména, pokud si vzpomeneme, kam až to ve své 3D grafice dotáhl například v posledních modelech Peugeot.

Na druhou stranu je praktické, že přímo na head-up displeji (s promítáním na čelní sklo) můžete sledovat pokyny k dalšímu odbočení, dopravní značky, rychlostní upozornění nebo například pozici na vozovce dle údajů asistenta pro udržení v jízdním pruhu. Komfortní je jízda i pro cestující na zadních sedačkách, včetně ovládání vyhřívání sedaček a dalších funkcí na výklopném středovém pultu.

V sadě bezpečnostních systémů nechybí například ani předkolizní systém, který dokáže detekovat a pomoci vyhnout se srážkám s jinými vozidly, chodci, cyklisty nebo motocykly. Funguje tak, že vás systém dostatečně včas upozorní výrazným zvukovým a vizuálním signálem a spustí se brzdový asistent. Další podrobnosti o modelu Mirai si můžete přečíst na webu výrobce.

Jak Mirai jezdí, se můžete podívat na tomto videu.

Zdroj: Autorský článek

Mohlo by vás zajímat

Reklama