Nový Yaris Cross přiváží vyšší výkon a stylovější vzhled

 
Další 1 fotografie v galerii
Yaris Cross přichází s řadou opatření k potlačení hluku a vibrací / Toyota
Japonská automobilka Toyota vylepšila všechny klíčové aspekty oblíbeného modelu Yaris Cross. Staví přitom na parametrech, díky nimž si toto kompaktní SUV v prvním roce po uvedení na trh vysloužilo titul Světové městské auto roku i další ocenění.

Nový Yaris Cross přináší dle webu automobilky silnější hybridní elektrický pohon, bezpečnější a snazší řízení díky nejnovějším bezpečnostním a asistenčním systémům Toyota T-Mate, plně digitální uživatelské prostředí a stylistické detaily vylepšující moderní městský vzhled.

Uvedením tohoto modelu se završuje kompletní přepracování modelové nabídky malých vozů Toyota společně s novým modelem Aygo X a hatchbackem Yaris, zároveň je součástí nové a silné rodiny Yaris po boku hatchbacku a ryze sportovního provedení GR Yaris.

Od uvedení v roce 2021 se Yaris Cross rychle etabloval jako konkurenceschopný vyzyvatel v rychle rostoucím evropském segmentu malých SUV, přičemž i v letošním roce byl leaderem této třídy.

Novinka zaujme výkonem

Yaris Cross podobně jako sesterský hatchback Yaris umožňuje volit ze dvou hybridních pohonů, které představují pátou generaci hybridní technologie Toyota včetně nové výkonnější varianty „Hybrid 130“. Noví zájemci o malé SUV, přecházející od vozů vyšší třídy, tak mohou zvolit odpovídající pohon.

Zavedený full-hybrid 1,5 litru používá novou převodovku, jejíž součástí je větší a výkonnější elektromotor/generátor energie (MG1). Ten společně s úpravami jednotky řízení energie (PCU) přináší 14% nárůst celkového systémového výkonu, a to ze 116 k (85 kW) na 132 k (97 kW). Zároveň se zvýšil točivý moment elektromotoru MG2 v celém pásmu otáček, přičemž maximální točivý moment vzrostl o plných 30 % ze 141 na 185 Nm.

Výsledkem je zkrácení doby akcelerace z místa na 100 km/h o polovinu sekundy na 10,7 s, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h se podařilo zlepšit o 0,4 sekundy na 8,9 s. Nový systém přináší jen nepatrné změny emisí oxidu uhličitého, které nyní činí 103–122 g/km, a řadí se tak k nejlepším v této třídě.

Tyto hodnoty jsou však jen jednou z několika částí příběhu – neméně důležité jsou i aspekty související s radostí za volantem. Hybrid 130 znamená vyšší výkon spalovacího motoru, trakčního motoru i hybridní baterie.

To společně s vyšším točivým momentem v celém spektru otáček spalovacího motoru propůjčuje vozu dynamičtější a agilnější charakter s takovými vlastnostmi zrychlování a zpomalování, které vedou k potěšení za volantem, ať již ve městě, nebo kdekoli na otevřených cestách. Zdokonalení zásahů trakčního motoru v reakci na používání akceleračního pedálu přineslo spolehlivé jízdní chování, zejména z hlediska hladkého a lineárního zrychlování.

Agilní jízdní chování, které umocňuje pocit jistoty za volantem, se dále opírá o schopnosti platformy GA-B, zejména její klíčové výhody nízkého těžiště a vysoké tuhosti karoserie.

Nový systém pohonu Hybrid 130 se bude nabízet pro vyšší výbavové linie včetně nových provedení Premiere Edition a GR SPORT. Nabídka motorizací bude i nadále zahrnovat známý hybridní systém 116 k (85 kW), nyní pod označením „Hybrid 115“.

Pro zájemce o Yaris Cross je hybridní elektrický pohon rozhodujícím aspektem číslo jedna. Vzhledem ke 100% hybridní nabídce a v dané třídě jedinečné možnosti volby mezi dvěma různými pohony mají zákazníci nebývale širokou možnost volby podle vlastních potřeb.

Tišší jízda a další vylepšení

Nový Yaris Cross přichází s řadou dalších opatření k potlačení hluku a vibrací. Opatření ke snížení hluku od motoru zahrnují čtyři klíčové oblasti: na levou stranu uložení motoru byl doplněn dynamický tlumič, do hadice systému sání byl zabudován rezonátor; izolační hmota uvnitř palubní desky nyní obsahuje tři vrstvy místo jedné; a v místě mezi motorovým prostorem a čelním sklem je dodatečná vrstva izolační plsti.

Aerodynamický hluk a ruchy od vozovky pomáhá tlumit silnější materiál čelního skla vozu i předních a zadních bočních oken.

S uvedením zcela nového digitálního uživatelského prostředí se proměnil přístup k informacím, konektivitě i zábavě. To zahrnuje digitální přístrojový štít řidiče, nastavitelný podle situace a potřeb řidiče, jakož i výkonnější a rychleji reagující multimediální systém s bohatší nabídkou funkcí. Oba displeje svojí velikostí stojí na vrcholu třídy – v závislosti na výbavové linii je k dispozici 7" nebo 12,3" přístrojový štít, resp. 9" nebo 10,5" dotykový displej multimédií.

Digitální přístrojový štít o velikosti 12,3" vyobrazuje kruhové ukazatele, informace a grafiku v jemném rozlišení s výbornou čitelností za všech světelných podmínek. Vzhled přístrojového štítu si řidič může upravit podle nálady nebo charakteru trasy. V nabídce jsou čtyři režimy zobrazení: Smart, Casual, Sporty a Tough.

Standardem výbavových linií Comfort a Style je 7" verze, zatímco v provedeních Executive, GR SPORT a Premiere Edition najdeme 12,3" jednotku.

Multimediální systém Toyota Smart Connect o vyšším výkonu podporuje snadné a intuitivní používání s rychlejší odezvou na pokyny uživatele. Standardní součástí jednotky je cloudová navigace, tedy systém s „nepřetržitou konektivitou“ a vždy aktuálními informacemi o trasách, dopravě a případných zpožděních pro lepší plánování tras.

Jednotka disponuje zdokonaleným systémem rozpoznávání hlasu s lepší odezvou a palubním hlasovým asistentem „Hey Toyota“, který rozpoznává hlasové pokyny a požadavky zadávané přirozenou mluvou. Například když řeknete „Hey Toyota, je mi zima“, systém automaticky zvýší nastavení teploty v kabině.

Spolehlivou konektivitu zajišťuje bezdrátová integrace chytrých telefonů pomocí technologií Apple CarPlay a Android Auto. Podobně jako u systémů Toyota Safety Sense se aktualizace a nové funkce multimédií hladce instalují prostřednictvím vzdáleného přístupu.

Zdroj: Toyota

Mohlo by vás zajímat

Reklama