Nový Prius: Krasavec nabitý moderními technologiemi jezdí dynamicky i efektivně

 
Další 4 fotografie v galerii
Novinka je vskutku přelomová nejenom z hlediska designu, ale také co do použitých technologií / Marek Kuřina
Málokteré auto, které se objevilo na trhu v posledních letech, přilákalo tolik pozornosti jako nový Prius japonské automobilky Toyota. Tento sportovně laděný krasavec je totiž vybaven technologiemi budoucnosti, jakou je například solární střecha. To ale není zdaleka vše, co stojí na tomto modelu za pozornost.

Model Prius byl prakticky v každé své generaci zajímavým a originálním vozem, vždy přinášel celou řadu zajímavých inovací. Jeho poslední verze je ovšem vskutku přelomová nejenom z hlediska designu, ale také co do použitých technologií.

Novinka je plug-in hybridem, to by ovšem ještě nebylo až tak originální, takových vozů jezdí po světě již tisíce. Nový Prius zaujme ovšem i tím, že využívá k pohonu také solární střechu, s touto technologií experimentuje japonská automobilka Toyota již řadu let. Tato inovativní střecha sice ani v nejnovější variantě neslibuje nějaký závratný zdroj energie, přesto rozšiřuje možnosti, jak získat jednoduše elektřinu, když je potřeba. 

Kromě dvoulitrového spalovacího motoru a elektromotoru lze totiž využít k pohonu právě i několik solárních článků na střeše vozu. Na první i druhý pohled jde sice o malé množství výkonu (cca 250 W), pokud však necháte stát novou Toyotu Prius například několik dní (nejlépe týden) na sluníčku, tedy v našem podnebném pásu zejména na jaře nebo v létě, tak energie z uvedených článků zvládne nabít téměř celou baterii, která poskytuje dojezd na 80 až 90 kilometrů (nám se podařilo i více).

Přitom výrobce uvádí, že pokud vám náhodou dojde benzín a vybijete hlavní baterii, tak z té záložní, která se nabíjí primárně ze solární střechy, dojedete ještě nějakých 8 až 9 kilometrů, což v našich končinách stačí většinou dostat se na nejbližší pumpu.

Nový Prius však zaujme především výkonem a dynamikou jízdy. Model totiž nejenom sportovně vypadá, ale nabízí celkový výkon hybridního systému až 223 koní, což na takto relativně malé a lehké (1610 kg) auto je zcela dostatečné. Přitom jenom výkon zabudovaného elektromotoru je 163 koní. Při jízdě můžete snadno tlačítkem přepnout do režimu EV, kdy Prius jede pouze na elektrický pohon. Pokud se baterie zcela vybije (tedy na nějakých 90 %), můžete přepnout na efektivní hybridní režim.

Hybridní systém dostane vůz po rozjetí na rychlost 100 km/h za 6,5 sekundy, zároveň ovšem funguje skutečně efektivně. Elektromotor se totiž automaticky vypíná až při rychlosti nad 130 km/h, takže je spotřeba vzhledem k poskytovanému výkonu velmi nízká. Konkrétně v hybridním režimu, kdy se baterie blížila k 50 %, jsme jezdili po městě za necelé 4 litry benzínu na 100 kilometrů (na dálnici při vyšších rychlostech samozřejmě spotřeba stoupá někam cca k 6-7 litrům).

Pokud ovšem pravidelně budete dobíjet a jezdíte denně například jen do práce nebo na nákupy (cca 20-30 kilometrů), tak tankovat budete muset skutečně jen párkrát do měsíce. Nádrž na benzín je sice jen 40litrová, ovšem vzhledem k uvedené spotřebě, se pohybuje celkový dojezd na úrovni 1000 kilometrů, takže s Priusem můžete bez obav vyrazit i na zahraniční dovolenou.

Navíc i spotřeba elektřiny kolem 15-16 kWh na 100 km je relativně nízká, proto při plynulé jízdě (bez zbytečného závodění) můžete jenom na elektřinu dojet až 100 kilometrů (v některých testech se novinářům podařilo ujet dokonce až 120 kilometrů).

Pokud vyrazíte s Priusem na zmíněnou dovolenou, tak vás bude limitovat jedině menší kufr (280 litrů), také posádka na zadních sedadlech má trochu méně prostoru, než je běžné v této třídě, ale to vše je daň za sportovní "look" vozu.  

Ovládání vozu je jinak velmi pohodlné, nastavení jednotlivých funkcí je vždy po ruce a snad jediné, co nás při jízdě lehce rušilo, jsou zvuková upozornění na překročení rychlosti, či informace o případné nepozornosti řidiče. Je jasné, že tyto funkce výrazně zvyšují bezpečnost jízdy, zároveň nám přijde takto silná kontrola řidiče až příliš "přemotivovaná". Naštěstí se dají tato upozornění i zcela vypnout, ovšem musíte se ponořit hluboko do menu na velkém dotykovém ovládacím panelu.

Nová Toyota Prius je skutečně velmi zajímavý model, který má výrazný design sportovního automobilu, jenž navíc poskytuje dostatečně silný výkon, zároveň při až překvapivě nízké spotřebě. Až bude Prius nabízet i rychlejší nabíjení baterie, půjde prakticky o dokonalý vůz.

Ve verzi Comfort je vůz k dostání za 1.150.000 Kč, na námi testovanou nejvyšší verzi Executive nového modelu Toyota Prius si musíte připravit již 1.355.000 Kč.

Další informace se o modelu Toyota Prius dočtete na webu automobilky.
Podívat se můžete také na video "Vše, co potřebujete vědět o nové Toyotě Prius".

Zdroj: Autorský článek

Mohlo by vás zajímat

Reklama