Více než pětina českých řidičů zažila mikrospánek. Experti doporučují několik zásad, jak mu předejít

Nejlepším způsobem, jak předejít mikrospánku, je být odpočatý / Pixabay
Počet nehod zaviněných únavou řidiče dramaticky stoupá, s více než 600 incidenty za prvních pět měsíců letošního roku. Odborníci doporučují využití moderních bezpečnostních technologií v autech, mezi něž patří také palubní kamery britského výrobce Nextbase. Ty umožňují doplnit „smart“ funkce nových aut i do vozů staršího data výroby.

Dle statistik Centra dopravního výzkumu došlo během prvních pěti měsíců letošního roku k 614 dopravním nehodám, zaviněným únavou či spánkem za volantem. V průběhu roku se jejich počet téměř každý měsíc zvyšuje – zatím co v lednu a únoru se stalo méně než sto nehod zaviněných únavou měsíčně, od března dle údajů o nehodovosti množství vystoupalo až ke 177 případům během května.

Dá se čekat, že stejně jako v uplynulých letech budou z hlediska nehod souvisejících s únavou za volantem nerizikovějším obdobím červen a červenec, během nichž například vloni došlo k prudkému nárůstu téměř ke dvěma stovkám případů měsíčně. Za rok 2023 pak došlo celkem k 1651 nehodám, u nichž hrála roli únava řidiče, což představuje výrazný nárůst oproti 1066 nehodám v roce předešlém.

Únava nepřichází náhle, řidiči ji podceňují

Reprezentativní průzkum největšího evropského výrobce palubních kamer, společnosti Nextbase, provedený ve spolupráci se společností YouGov Deutschland zjistil, že mikrospánek za volantem zažilo 22 procent řidičů z České republiky. Podobné výsledky byly zjištěny také v Německu (23 procent) a Polsku (19 procent), kde byl průzkum rovněž proveden.

Ze staršího průzkumu společnosti Nextbase, provedeného společně s agenturou Ipsos pak vyplývá, že s mikrospánkem při jízdě má zkušenost přibližně třikrát více mužů než žen. Dle německé Rady pro bezpečnost silničního provozu přitom řidiči riziko mikrospánku trestuhodně podceňují – téměř polovina dotázaných v jejím průzkumu soudí, že se umí během jízdy vypořádat s příznaky únavy, 43 procent si je jisto, že bezpečně rozezná chvíli, kdy mikrospánek přijde, a 17 procent jezdí i v případě, kdy pociťuje silnou únavu.

Typický mikrospánek trvá přibližně tři až patnáct sekund. Předchází mu ospalost, ztráta koncentrace a zpomalené reakce. Když k němu definitivně dojde, řidič přestává ovládat své vozidlo a hrozí mu (i jeho okolí) vážné nebezpečí. Například Autoklub České republiky upozorňuje, že během třísekundového mikrospánku urazí vozidlo při rychlosti 90 km/h až 75 metrů, patnáctisekundové usnutí při dálničním tempu 130 km/h pak znamená ujetou vzdálenost přes půl kilometru.

Moderní auta hlídají, zda jejich řidiči nespí. Starším vozům může pomoci doplňková výbava

Všechna v současné době prodávaná nová vozidla jsou nyní podle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/2144 vybavena systémy pro upozornění řidiče na ospalost a nedostatek pozornosti. Ty využívají například snímače polohy volantu, kamery namířené na řidičův obličej a další technické prostředky k detekci únavy nebo spánku řidiče. Pokud je zaznamenají, řidiče upozorní například zvukovým signálem, vibracemi sedadla nebo volantu.

V případě, že řidič nereaguje, umí některá moderní vozidla samostatně a bezpečně zastavit, spustit výstražná světla a zavolat pomoc díky systému eCall. Tím musí být vybavena všechna vozidla schválená v EU k výrobě již od 31. března roku 2018. U starších vozidel je nyní možné chytrou techniku doplnit, například formou kvalitní palubní kamery, která plní hned několik funkcí naráz.

„Autokamery mají nyní mnohem více funkcí než jen záznam obrazu,“ upozorňuje Lászlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase pro Střední a Východní Evropu. „Jde například o SOS funkci, která v případě detekce nárazu skrze integrovanou SIM kartu zavolá záchranné složky, stejně jako systém eCall. Naše nejnovější kamera Nextbase iQ je navíc schopna předat záchranářům zdravotní informace o svém uživateli, což jim významně ulehčí práci. Model iQ je také vybaven technologií Roadwatch AI, která sleduje okolní provoz a je schopna řidiče upozornit na potenciální srážku, nejen když u něj dojde k mikrospánku,“ vysvětluje Szalontai. Palubní kamery mohou také plnit důležitou roli svědka, pokud do vás narazí řidič postižený mikrospánkem. Ten si z incidentu nemusí pamatovat nic, nebo podává svědectví v podobném znění pojišťovně. V takovém případě je zcela nestranný záznam z autokamery neocenitelný pro vyhodnocení celé nehody.

Proti mikrospánku stačí dodržet několik jednoduchých zásad, radí koordinátor BESIPu. „Rozumný a zodpovědný řidič nesedá do auta ospalý, případně s rizikem, že ho na delší cestě ospalost postihne,“ říká Oldřich Kassl, lektor a krajský koordinátor BESIP. „Zvláště v období prázdnin a u řidičů s malými dětmi dochází k situaci, kdy rodiny jedou celou vzdálenost do své destinace přes noc. Má to své výhody – děti spí v autě, je menší provoz, ale riziko mikrospánku řidiče a případné nehody tím roste,“ upozorňuje Kassl a doporučuje, jak se bránit proti mikrospánku při řízení.

Dostatek spánku před jízdou

Nejlepším způsobem, jak předejít mikrospánku, je být odpočatý. Snažte se mít stabilní spánkový režim a před delšími cestami se dobře vyspat.

Pravidelné přestávky

Pokud cestujete na dlouhou vzdálenost, plánujte si každé dvě hodiny přestávku. Vystupte z auta, protáhněte se a pokud je to potřeba, krátce si zdřímněte.

Střídání řidičů

Pokud je to možné, cestujte s někým, kdo může řídit. Střídání řidičů může pomoci udržet oba řidiče svěží a pozorné.

Dostatek hydratace a vyhýbání se těžkým jídlům

Pijte dostatek vody a vyhýbejte se těžkým jídlům, která mohou způsobit únavu. Lehké snacky jako ořechy nebo ovoce mohou pomoci udržet vás vzhůru a soustředěné.

Používání technologií

Moderní auta jsou často vybavena technologiemi, které mohou pomoci zachytit známky únavy řidiče, například varování před nečekanou změnou jízdního pruhu nebo poklesem rychlosti. Využívejte tyto technologie k zajištění bezpečnosti.

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, BESIP

Mohlo by vás zajímat

Reklama