Před 60 lety vznikl první prototyp průzkumné verze letounu Delfín s označením L-29 R

Aero L-29 Delfín měřil na délku 10,81 m a rozpětí křídel měl 10,29 metru / AERO Vodochody
Dvoumístná průzkumná varianta L-29 R vznikla úpravou cvičného letounu L-29. Běžné vybavení Delfína bylo doplněno o letecké fotoaparáty sloužící pro šikmé a svislé snímkování terénu.

Speciální kontejner obsahující fotografická zařízení byl podle webu AERO Vodochody umístěný přímo pod pilotní kabinou na spodní straně trupu.

Vhodnost stroje pro taktický průzkum zabezpečila další modifikace – přídavné palivové nádrže napevno umístěné na konci křídel. Právě pro zvýšení doletu, který byl u základní varianty asi 900 kilometrů, získala průzkumná verze L-29 R dodatečné 200litrové nádrže.

V průběhu výroby proudového letounu L-29 Delfín se, mimo základní cvičné verze a průzkumné verze s označením L-29 R, vyrobila speciální akrobatická varianta L-29 A nebo jednomístná verze pro pokročilý výcvik L-29 RS. Celkem bylo v letech 1963 až 1974 vyrobeno 3 665 kusů letounu L-29 ve všech variantách.

Aero L-29 Delfín, který měřil na délku 10,81 m a rozpětí křídel měl 10,29 metru, byl první proudový letoun kompletně navržený a vyrobený v Československu a dodnes je řazený mezi dva nejrozšířenější cvičné proudové letouny na světě.

Kromě cvičných úkolů sloužil například i na americké vrtulníkové výsadkové lodi a používal se dle dostupných zdrojů i pro přípravu kosmonautů. AERO Vodochody AEROSPACE se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.

Zdroj: AERO Vodochody

Mohlo by vás zajímat

Reklama