- Lukáš Bauer
- Doprava
- 16. srpna 2024
- 12:18
Před 60 lety vznikl první prototyp průzkumné verze letounu Delfín s označením L-29 R
Speciální kontejner obsahující fotografická zařízení byl podle webu AERO Vodochody umístěný přímo pod pilotní kabinou na spodní straně trupu.
Vhodnost stroje pro taktický průzkum zabezpečila další modifikace – přídavné palivové nádrže napevno umístěné na konci křídel. Právě pro zvýšení doletu, který byl u základní varianty asi 900 kilometrů, získala průzkumná verze L-29 R dodatečné 200litrové nádrže.
V průběhu výroby proudového letounu L-29 Delfín se, mimo základní cvičné verze a průzkumné verze s označením L-29 R, vyrobila speciální akrobatická varianta L-29 A nebo jednomístná verze pro pokročilý výcvik L-29 RS. Celkem bylo v letech 1963 až 1974 vyrobeno 3 665 kusů letounu L-29 ve všech variantách.
Aero L-29 Delfín, který měřil na délku 10,81 m a rozpětí křídel měl 10,29 metru, byl první proudový letoun kompletně navržený a vyrobený v Československu a dodnes je řazený mezi dva nejrozšířenější cvičné proudové letouny na světě.
Kromě cvičných úkolů sloužil například i na americké vrtulníkové výsadkové lodi a používal se dle dostupných zdrojů i pro přípravu kosmonautů. AERO Vodochody AEROSPACE se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
Zdroj: AERO Vodochody
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email