Nejdelší metro mají v Soulu: Celkem 940 kilometrů linek, nejvíce stanic je ale v Paříži

 
Další 3 fotografie v galerii
Ve většině měst dosahuje rychlost metra jen cca 30 km v hodině / Pixabay
Metro je základní součástí dopravního systému řady evropských metropolí. Bez něj byste se dostávali z jednoho konce města na druhý jen velice obtížně. Víte, jakých rychlostí metro může dosáhnout, jak jsou dlouhé jeho sítě, nebo co nám může nabídnout navíc?

Za nejrychlejší metro na světě někteří odborníci považují šanghajský maglev, konkrétně cestu na mezinárodní letiště Pudong, kde může jet až 430 km v hodině. Vzdálenost asi 30 km z města k letišti tak zvládne za 8 minut. 

Je ale otázkou, zda maglev považovat za metro – je to spíše příměstské spojení s letištěm. Pokud bychom ale charakterizovali metro tak,  že musí být alespoň 50 % trati pod zemí, potom tento požadavek splňuje linka Rinkai v Tokiu, linka 1 a 6 v čínském Čchung-čching a linka 3 v Kantonu a linka 3 v Soulu, které dosahují rychlosti 100 km v hodině.

Průměr činí kolem 30 km

Ve většině měst je ale rychlost metra kolem 30 km v hodině, například londýnské metro jezdí rychlostí 33 km v hodině, v Paříži ještě o trochu méně, a to 25 km v hodině.

Relativně rychlé je v tomto srovnání moskevské metro se 41 km za hodinu. Je to dáno tím, že zhruba každých 1,2-1,3 km (maximálně 1,7 km) mají zastávku, takže rychlejší vlaky by zde ani nebylo možné využít. Jedině v rozlehlejších městech, kde jsou stanice dále od sebe, má smysl využít vysokorychlostních vlaků.

Příměstské spojení budoucnosti

Nejrychlejší podzemní dráhou budoucnosti v Evropě by mohl být vlak spojující Liverpool a Manchester. Vzdálenost 31 mil (asi 46,5 km) mezi oběma městy by měla souprava zvládnout za 7 minut. Využít by se zde mělo systému magnetické levitace. Vozidla by mohla jet až 350 km za hodinu.

Linku plánuje dopravní společnost Direct City Networks. I tady ale může leckdo naprosto oprávněně namítnout, že nejde o klasickou podzemku, ale opět o příměstskou dráhu. Tady má ovšem vzhledem ke vzdálenosti vysokorychlostní spojení smysl.

Nejdelší metro má 940 km

Nejdelší metro má jihokorejský Soul, který se pyšní celkem 940 kilometry linek, přičemž první z nich otevřeli už roku 1974. Hned za ním následuje metro v Šanghaji se 468 km. Další je Peking. Zdejší linky měří úctyhodných 456 km a do roku 2020 má mít dokonce 1000 km. Úplně první linku zde otevřeli v roce 1969. Čtvrtou příčku pak obsazuje Londýn se 402 km. Pátá pozice náleží New Yorku s 368 km linek.

Další rekordy týkající se metra?

Vůbec nejstarším metrem na světě se pyšní Londýn, zdejší podzemka byla otevřena už 10. ledna 1863, nemladší potom čínské Čchang-ša, otevřené 29. dubna 2014. Největší počet přestupů má stanice Atlantic Avenue-Barclays Center v New Yorku, kde se kříží hned 9 linek.

Nejkratším metrem je podzemní lanovka v Istanbulu, která měří jenom 573 metrů. Největší počet stanic, celkem 470 má Paříž, za to ve venezuelském Los Teques má metro pouhé tři stanice.

Vyhřívané sedačky a televize ve vagóně

Za nejlepší metro z pohledu uživatelského komfortu můžeme považovat třeba podzemní dráhu v Hong Kongu, kde je dostupnost Wi-Fi naprostou samozřejmostí. Kromě toho jde zde vysoký komfort i pro cestující v podobě hmatových označení a Braillova písma pro slepce, zařízení pro zdravotně postižené. Měla by to být samozřejmost všude, ale zatím není. V Soulu si zase ve vagonech metra můžete krátit čas koukáním na televizi a v zimě si vychutnat vyhřívané sedačky. Wi-Fi je také samozřejmostí.

Madridské metro je unikátní rozlehlostí stanic, dají se zde pořádat různé akce včetně třeba fitness festivalu, kdy se do jedné ze stanic v květnu 2011 vešlo 2600 návštěvníků. V další stanici je zase archeologické muzeum.

Newyorské metro funguje 24 hodin denně a k omezení provozu nedochází ani při rozsáhlých údržbách trati. Tokijská podzemka bývá chválena za vynikající systém navigace. Za nejkrásnější se často označuje moskevské metro, kde opravené retro stanice z počátku výstavby ve 30. letech 20. století nebo z dob reálného socialismu mají svůj nepopiratelný půvab.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama