- Ilona Cílková
- Doprava
- 14. listopadu 2018
- 11:30
Nejdelší metro mají v Soulu: Celkem 940 kilometrů linek, nejvíce stanic je ale v Paříži
Za nejrychlejší metro na světě někteří odborníci považují šanghajský maglev, konkrétně cestu na mezinárodní letiště Pudong, kde může jet až 430 km v hodině. Vzdálenost asi 30 km z města k letišti tak zvládne za 8 minut.
Je ale otázkou, zda maglev považovat za metro – je to spíše příměstské spojení s letištěm. Pokud bychom ale charakterizovali metro tak, že musí být alespoň 50 % trati pod zemí, potom tento požadavek splňuje linka Rinkai v Tokiu, linka 1 a 6 v čínském Čchung-čching a linka 3 v Kantonu a linka 3 v Soulu, které dosahují rychlosti 100 km v hodině.
Průměr činí kolem 30 km
Ve většině měst je ale rychlost metra kolem 30 km v hodině, například londýnské metro jezdí rychlostí 33 km v hodině, v Paříži ještě o trochu méně, a to 25 km v hodině.
Relativně rychlé je v tomto srovnání moskevské metro se 41 km za hodinu. Je to dáno tím, že zhruba každých 1,2-1,3 km (maximálně 1,7 km) mají zastávku, takže rychlejší vlaky by zde ani nebylo možné využít. Jedině v rozlehlejších městech, kde jsou stanice dále od sebe, má smysl využít vysokorychlostních vlaků.
Příměstské spojení budoucnosti
Nejrychlejší podzemní dráhou budoucnosti v Evropě by mohl být vlak spojující Liverpool a Manchester. Vzdálenost 31 mil (asi 46,5 km) mezi oběma městy by měla souprava zvládnout za 7 minut. Využít by se zde mělo systému magnetické levitace. Vozidla by mohla jet až 350 km za hodinu.
Linku plánuje dopravní společnost Direct City Networks. I tady ale může leckdo naprosto oprávněně namítnout, že nejde o klasickou podzemku, ale opět o příměstskou dráhu. Tady má ovšem vzhledem ke vzdálenosti vysokorychlostní spojení smysl.
Nejdelší metro má 940 km
Nejdelší metro má jihokorejský Soul, který se pyšní celkem 940 kilometry linek, přičemž první z nich otevřeli už roku 1974. Hned za ním následuje metro v Šanghaji se 468 km. Další je Peking. Zdejší linky měří úctyhodných 456 km a do roku 2020 má mít dokonce 1000 km. Úplně první linku zde otevřeli v roce 1969. Čtvrtou příčku pak obsazuje Londýn se 402 km. Pátá pozice náleží New Yorku s 368 km linek.
Další rekordy týkající se metra?
Vůbec nejstarším metrem na světě se pyšní Londýn, zdejší podzemka byla otevřena už 10. ledna 1863, nemladší potom čínské Čchang-ša, otevřené 29. dubna 2014. Největší počet přestupů má stanice Atlantic Avenue-Barclays Center v New Yorku, kde se kříží hned 9 linek.
Nejkratším metrem je podzemní lanovka v Istanbulu, která měří jenom 573 metrů. Největší počet stanic, celkem 470 má Paříž, za to ve venezuelském Los Teques má metro pouhé tři stanice.
Vyhřívané sedačky a televize ve vagóně
Za nejlepší metro z pohledu uživatelského komfortu můžeme považovat třeba podzemní dráhu v Hong Kongu, kde je dostupnost Wi-Fi naprostou samozřejmostí. Kromě toho jde zde vysoký komfort i pro cestující v podobě hmatových označení a Braillova písma pro slepce, zařízení pro zdravotně postižené. Měla by to být samozřejmost všude, ale zatím není. V Soulu si zase ve vagonech metra můžete krátit čas koukáním na televizi a v zimě si vychutnat vyhřívané sedačky. Wi-Fi je také samozřejmostí.
Madridské metro je unikátní rozlehlostí stanic, dají se zde pořádat různé akce včetně třeba fitness festivalu, kdy se do jedné ze stanic v květnu 2011 vešlo 2600 návštěvníků. V další stanici je zase archeologické muzeum.
Newyorské metro funguje 24 hodin denně a k omezení provozu nedochází ani při rozsáhlých údržbách trati. Tokijská podzemka bývá chválena za vynikající systém navigace. Za nejkrásnější se často označuje moskevské metro, kde opravené retro stanice z počátku výstavby ve 30. letech 20. století nebo z dob reálného socialismu mají svůj nepopiratelný půvab.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email