- Ilona Cílková
- Gadgets
- 16. září 2019
- 15:51
Průzkum odhalil rozdíly v tom, jak lidé v různých zemích vnímají barvy
Cílem průzkumu bylo zjistit, jak jsou různé barvy vnímány po celém světě. I když se odpovědi 2200 lidí pocházejících z 50 zemí lišily, na jedné věci se shodla většina z nich - zelená barva je „všeobecně“ spojena s přírodním světem.
Jak zúčastnění popisovali jednotlivé barvy? Někteří, například u zelené a žluté, byli důslednější v pocitech, které jednotlivé barvy vyvolaly, přičemž žlutá byla často spojována se Sluncem nebo slunečním zářením (12,76 % respondentů) a štěstím (8,81 %) a zelená se spojovala s přírodou (16,89 %), trávou (6,31 %) a životem (5,155).
Na druhé straně barvy, jako je červená, vzbuzovaly větší spektrum emocí. Červená byla nejčastěji spojována s vášní (10,58 %) a láskou (10,49 %), i když respondenti také nabízeli sílu, hněv, krev a nebezpečí. „Červená je intenzivní barva, která může mít pro různé lidi drasticky odlišný význam,“ poznamenává Cassandra Kingová, autorka výzkumu. Za zmínku stojí, že respondenti v Indonésii spojovali červenou se statečností a krví. V Keni je barva nejčastěji spojována s nebezpečím. Celkově je červená emocionálně nabitá barva, která upoutá pozornost, a právě proto se podle Kingové používá v logách a značkách.
Modrá je další barva, která se běžně užívá na loga, pravděpodobně proto, že ji mnozí považují za uklidňující. Většina lidí spojovala modrou barvu s vodou nebo oceánem, následovaly pocity klidu. Malá skupina respondentů však spojila modrou barvu se smutkem.
„Modrá se běžně používá pro branding v různých průmyslových odvětvích a je to nejoblíbenější barva loga, pokud jde o sociální média - myslím Twitter, Facebook a LinkedIn,“ poznamenává Kingová. Podle ní si tyto sítě možná vybírají modrá loga záměrně jako pokus o zvýšení důvěry svých uživatelů.
Reakce na jiné barvy, jako je fialová, byly složitější; nejběžnějším slovem v tomto případě bylo slovo královská. Fialová získala toto hodnocení, protože to byla historicky nejdražší barva na výrobu, a mohli si ji dovolit jen ti nejbohatší. Další spojení s fialovou je klid, tento pojem tvoří 3,81 % odpovědí. Může to pramenit z relaxačních pocitů z levandule nebo ametystu. Zajímavé je, že tyto hlasy pocházely hlavně z Austrálie, Slovinska, Spojených arabských emirátů a Brazílie.
Na druhé straně odpovědi týkající se růžové a šedozelené byly předvídatelné. Růžová byla často označována jako „holčičí“ a někteří respondenti uváděli „tiffany“, když chtěli nejvěrněji popsat šedozelenou.
Sdílení
3
Twitter
Komentáře
Email