Průzkum odhalil rozdíly v tom, jak lidé v různých zemích vnímají barvy

Některé barvy, jako je červená, vzbuzovaly větší spektrum emocí / Pixabay
Průzkum byl proveden u 2200 lidí z 50 zemí. Účastníci byli požádáni, aby pomocí jednoho slova popsali osm různých barev. Není překvapením zjištění, že barvy jsou vnímány různými způsoby. Každá vyvolává svůj vlastní jedinečný soubor emocí. Podle informací se to ale liší i v závislosti na tom, odkud pochází pozorovatel.

Cílem průzkumu bylo zjistit, jak jsou různé barvy vnímány po celém světě. I když se odpovědi 2200 lidí pocházejících z 50 zemí lišily, na jedné věci se shodla většina z nich - zelená barva je „všeobecně“ spojena s přírodním světem.

Jak zúčastnění popisovali jednotlivé barvy? Někteří, například u zelené a žluté, byli důslednější v pocitech, které jednotlivé barvy vyvolaly, přičemž žlutá byla často spojována se Sluncem nebo slunečním zářením (12,76 % respondentů) a štěstím (8,81 %) a zelená se spojovala s přírodou (16,89 %), trávou (6,31 %) a životem (5,155).

Na druhé straně barvy, jako je červená, vzbuzovaly větší spektrum emocí. Červená byla nejčastěji spojována s vášní (10,58 %) a láskou (10,49 %), i když respondenti také nabízeli sílu, hněv, krev a nebezpečí. „Červená je intenzivní barva, která může mít pro různé lidi drasticky odlišný význam,“ poznamenává Cassandra Kingová, autorka výzkumu. Za zmínku stojí, že respondenti v Indonésii spojovali červenou se statečností a krví. V Keni je barva nejčastěji spojována s nebezpečím. Celkově je červená emocionálně nabitá barva, která upoutá pozornost, a právě proto se podle Kingové používá v logách a značkách. 

Modrá je další barva, která se běžně užívá na loga, pravděpodobně proto, že ji mnozí považují za uklidňující. Většina lidí spojovala modrou barvu s vodou nebo oceánem, následovaly pocity klidu. Malá skupina respondentů však spojila modrou barvu se smutkem.

„Modrá se běžně používá pro branding v různých průmyslových odvětvích a je to nejoblíbenější barva loga, pokud jde o sociální média - myslím Twitter, Facebook a LinkedIn,“ poznamenává Kingová. Podle ní si tyto sítě možná vybírají modrá loga záměrně jako pokus o zvýšení důvěry svých uživatelů.

Reakce na jiné barvy, jako je fialová, byly složitější; nejběžnějším slovem v tomto případě bylo slovo královská. Fialová získala toto hodnocení, protože to byla historicky nejdražší barva na výrobu, a mohli si ji dovolit jen ti nejbohatší. Další spojení s fialovou je klid, tento pojem tvoří 3,81 % odpovědí. Může to pramenit z relaxačních pocitů z levandule nebo ametystu. Zajímavé je, že tyto hlasy pocházely hlavně z Austrálie, Slovinska, Spojených arabských emirátů a Brazílie.

Na druhé straně odpovědi týkající se růžové a šedozelené byly předvídatelné. Růžová byla často označována jako „holčičí“ a někteří respondenti uváděli „tiffany“, když chtěli nejvěrněji popsat šedozelenou. 

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama