Nic nebude jako dřív. Koronavirus způsobil revoluci v logistice

Objem online maloobchodu v Evropské unii tak narostl meziročně o 100 miliard na zhruba 720 miliard euro / Honeywell
Následky pandemie nového koronaviru pocítil každý obor, ale na logistiku má dopad přímo transformační. Skokové zvýšení objemu online nakupování a tlak na dodavatelské řetězce ohromně urychlily digitalizaci skladů a distribučních center.

Není tomu tak dávno, kdy se chování spotřebitelů ve Spojených státech a v Evropě podstatným způsobem lišilo. Zatímco Američané už byli zvyklí objednávat zboží po telefonu či online, Evropané stále preferovali fyzické nakupování a to nejen u potravin, ale i oblečení a dalšího zboží. I když kamenné obchody v Evropě zůstávají i nadále preferovaným obchodním kanálem, čelí tlaku online prodejců, kteří přitahují nové demografické skupiny nakupujících příslibem rychlejšího dodání, jednoduchého vracení zboží a snadnějšího nakupování.

Nicméně jestli byl obrazně řečeno vítr pro kamenné obchody před rokem 2020 nepříznivý, pak díky viru ještě zesílil. Téměř přes noc se obchody po celé Evropě zavřely a spotřebitelé se obrátili k internetu, aby si tam nakoupili vše od pravidelných nákupů, přes nové domácí oblečení po vybavení domácích kanceláří. Objem online maloobchodu v Evropské unii tak narostl meziročně o 100 miliard na zhruba 720 miliard euro. Zatímco v roce 2019 nakupovalo online 60 % Evropanů, v loňském roce jejich podíl stoupl podle Eurostatu na 71 %.

Nejenže si však Evropané objednávají zboží online častěji, ale také se zvyšuje jejich očekávání ohledně kvality služeb. Podle zprávy Future of Retail (Budoucnost maloobchodu) od americké marketingové firmy Walker Sands mělo už v roce 2018 44 % Američanů zkušenost s nějakou službou dodání v den objednání. A tento trend se šíří i do Evropy. V reakci na to největší světoví online maloobchodníci a logistické společnosti masivně investují do své evropské infrastruktury, včetně nových technologií automatizace ve všech článcích dodavatelského řetězce od fulfillment center, tedy skladů internetových obchodníků jako je Amazon, po dovoz přímo zákazníkovi.

Vstup do této nové éry maloobchodu a logistiky je možný díky nejmodernějším technologiím a společnosti v České republice hrají vůdčí roli v jejich vývoji. Jednou z nich je Honeywell, jeden z předních světových inovátorů průmyslových technologií. Tato společnost má moderní výzkumné a vývojové centrum v Brně, kde se pracuje na nových inovacích zvyšujících rychlost a přesnost evropských dodavatelských řetězců.

„Před dvěma lety v Brně na podobných systémech pracovalo jen pár inženýrů. Dnes je to víc než stovka a hledáme další. Brno je díky nám v čele světové špičky vývoje technologií pro automatizaci skladů,“ říká Ivo Veverka z Honeywell Intelligrated, oddělení společnosti, které se zabývá řešeními pro sklady. „Připravujeme a dodáváme kompletní řešení včetně softwaru. Zabýváme se integrací technologie, takže pracujeme s celým ‚světem‘ skladů v jeho nejmodernější podobě, a to včetně zapojení umělé inteligence. Je to vysoce inovativní technologie, která skutečně posouvá hranice,“ dodává Veverka.

Pokroky v automatizaci a využití nejmodernějších technologií jsou klíčem k zprůchodnění dodavatelských řetězců v Evropě v situaci po pandemii. I když totiž bezprostřední dopady COVIDu začnou ustupovat, nové návyky spotřebitelům zůstanou. Logistická centra si proto pořizují pokročilé dopravníkové systémy, třídiče, systémy výběru zboží a zařízení na sledování polohy, která umožňují konkrétní balík sledovat ve všech fázích jeho cesty k zákazníkovi. Či specializovaný software, který umí v reálném čase vyhodnotit, jak změnit prioritu zpracování jednotlivých objednávek tak, aby se ušetřilo co nejvíc času.

Nejde však jen o to zavést do skladů inteligentnější stroje, ale i o to, aby lidé, kteří s nimi pracují, byli efektivnější. Honeywell například přišel s řešením, jež uvolní ruce skladníkům, kteří vybírají zboží k odeslání. Obvykle si pracovníci razí klikatou cestu mezi regály s vozíkem v jedné a skenerem v druhé ruce a zboží z jednotlivých objednávek dávají do košíku. Musí naskenovat kód každého produktu a zkontrolovat jej na displeji skeneru. Tady je velký prostor pro chyby. Honeywell proto nahrazuje skenery s displeji lehkým headsetem, který komunikuje se systémem umělé inteligence. Pracovníci mají volné ruce a zařízení ovládají hlasem, čímž je celý proces rychlejší, intuitivnější a přesnější.

Již více než 100 let společnosti usilují o dosažení plně automatizovaného provozu. Několik ambiciózních projektů už světlo světa spatřilo, ale žádná oblast ekonomiky zatím pro takový provoz nenastavila standard. Dočkáme se někdy plně automatizovaného dodavatelského řetězce? Nejspíš ne. Lidé budou hrát vždy důležitou roli. Ale díky technologiím, jako jsou ty, které se vyvíjí v Brně, se efektivnější dodavatelské řetězce kombinující pokročilou automatizaci a lidský management a řízení staly skutečností už nyní. Hlad Evropy po dodávkách v den objednání už bude možná brzy možné nasytit.

Mohlo by vás zajímat

Reklama