Unikátní navigační řešení pro drony vyvinuli v Brně

GNSS systémy jsou dnes na celém světě primární metodou používanou k navigaci / Pixabay
Nové řešení kombinuje pokročilé navigační senzory s technologiemi pro zvýšení efektivity satelitní navigace, a umožňuje tak provoz bezpilotních letounů i v prostředích, kde je satelitní navigační (GNSS) signál nespolehlivý nebo je rušen.

Hned dva nové navigační systémy vyvinuli v Honeywell Technology Solutions (HTS) v Brně: Compact Inertial Navigation System a Radar Velocity System. 

Tyto systémy společně s GPSdome, což je systém proti rušení signálu od firmy InfiniDome, jsou navržené pro komerční i vojenské zákazníky, kteří potřebují spolehlivá navigační řešení, jež budou co nejmenší, nejlehčí a nejvýkonnější.

Tyto systémy poskytují ochranu o několika vrstvách, která dovoluje dronům fungovat i v oblastech, kde je signál globálních navigačních satelitních systémů (GNSS) nespolehlivý nebo je rušen.

GNSS systémy jsou dnes na celém světě primární metodou používanou k navigaci, a to ve vzduchu, na souši i na vodě. To ovšem vedlo k výraznému nárůstu výskytu záměrných i nezáměrných manipulací se signálem GNSS, včetně jeho rušení (jamming) nebo falšování (spoofing).

Pro vzdušná, pozemní i námořní vozidla je důležité, aby byla vybavena technologií, jež se dokáže s rušením signálu vypořádat a udržet přístup ke kriticky důležitým navigačním a časovým údajům. Filozofie Honeywell v oblasti odolné navigace je založena na systému několika vrstev: systému proti rušení signálu GNSS, inerciální navigace a alternativních navigačních systémů.

Systém GPSdome od infiniDome je malé přídavné zařízení, které poskytuje první vrstvu ochrany před pokusy rušit signál GPS, aby zajistilo kontinuitu provozu u rušení s nízkým výkonem. Systém GPSdome je kompatibilní se všemi běžně prodávanými GPS přijímači a anténami. 

Nové řešení Honeywell Compact Inertial Navigation System (HCINS) má zhruba velikost balíčku karet a používá inerciální senzory v nejvyšší kvalitě, aby mohlo nabídnout komerčním i vojenským zákazníkům přesné informace o poloze. Tato druhá vrstva odolnosti umožňuje navigaci i během kratších výpadků signálu GNSS.

To je užitečné v takzvaných městských kaňonech, kde je dostupnost GNSS sporadická, nebo v prostředích se silným rušením, kde protirušící systémy nepostačují. Toto zařízení je jedinečné v mnoha ohledech a je plně integrováno s Hex Cube Orange (dříve Pixhawk 2.1), což je nejčastěji používaný autopilot bezpilotních letounů na trhu. HCINS navíc obsahuje také vestavěný LTE komunikační modul, čímž šetří hmotnost i místo uvnitř dronu. Systém HCINS byl navržen jako snadno rozšiřitelný a integrovatelný, takže jej lze bez problémů kombinovat s celou řadou systémů alternativní navigace od společnosti Honeywell. 

Radar Velocity System (HRVS) je malý a lehký systém alternativní navigace na bázi radaru. Tato třetí vrstva odolnosti umožňuje navigaci během delších výpadků signálu GNSS. Systém HRVS funguje i v podmínkách deště, mlhy, prachu nebo sněhu a je zamýšlen jako zdroj informací o rychlosti pohybu pro inerciální navigační systémy, jako výškoměr a jako senzor pro vyhýbání se terénu. Kromě toho firma Honeywell vyvíjí několik dalších alternativních navigačních systémů, aby umožnila svým zákazníkům pokračovat v bezpečném a spolehlivém provozu i v prostředích, kde je signál GNSS problematický nebo je rušen.

První testy v realném prostředí s aktivními GPS rušičkami udělaly velký dojem na přihlížející vojenské představitele a prokázaly tak robustnost celého řešení. Kromě podpory malých a středně velkých bezpilotních letounů, a to zejména těch provozovaných bez přímého vizuálního dohledu pilota (tzv. BVLOS), mohou v budoucnu tyto odolné navigační systémy sloužit také autonomním vozidlům, speciálním komerčním vozidlům i pro osobní navigaci.

Zdroj: Honeywell Technology Solutions

Mohlo by vás zajímat

Reklama