Studie nadále potvrzují pozitivní dopady hraní na lidský mozek

 
Další 1 fotografie v galerii
Jak hraní ovlivňuje funkci moznu? / unsplash.com
Ačkoliv se stále některé politické strany napříč světem snaží vyobrazovat nejen počítačové hry v tom nejhorším světle, vědci vytrvale potvrzují, že hraní dokáže lidem pomoci v rozvoj myšlení.

Dnes již vlastně ani nemusí být pravdou, že pro samé sezení u počítače či konzole se hráči vůbec nehýbou, neboť ještě před boomem virtuální reality se populárními staly tituly jako Just Dance. Tedy i tento argument již není zcela platný v rámci tažení proti hrám, navíc studie vyvrací i ty, tvrdící se, že vinou hraní dochází k omezení mozkové aktivity a lidé tedy hloupnou.

Samozřejmě, existují také studie, jež došly k závěru, že hraní určitého typu her může probouzet agresivitu, nicméně převažují ty, které hovoří o pozitivních dopadech hraní na lidský mozek. Zaprvé hry, ať už mluvíme o video hrách nebo třeba karetních i hazardních, představují formu zábavy. Lidé se tímto způsobem efektivně zbavují stresu díky dopaminu, které hraní v mozku vyvolává. Pokud je tedy hraní či gambling správně balancován jinými koníčky, rozhodně na tomto způsobu odpočinku není nic špatného.

Hry pro cvičení mozku

Samostatnou kapitolou jsou hry logické či se zaměřením na strategii. Ty první už dle názvu podporují namáhání mozku za účelem vyřešení hádanek, často obohacených o příběh, případně jsou tyto rébusy zasazeny do větší hry s otevřeným světem. Zde se hráč zabaví plněním různých úkolů, následováním příběhové linky, leč může se zabývat také prozkoumáváním okolí, kupříkladu různých kobek, kde na něj budou čekat hádanky a po jejím vyluštění zasloužená odměna. Co se týče strategií, tady je asi náplň hry rovněž jasná, ať už se jedná třeba o Transport Tycoon nebo sérii Civilization, nicméně v potaz je třeba brát i další formu zábavy.

Kupříkladu karetní hry typu poker rovněž vyžadují hráčovu plnou pozornost, navíc v tomto případě může jít o reálné peníze, proto není na škodu si nechat pomoci a třeba si vyhledat pokerové strategie online, a na základě získaných informací svou vlastní strategii vybudovat. Z tradičních karetních her je pro cvičení mozku vhodný Bridge, online se však podobně jako poker dá hrát třeba HeartStone a svého času byla hodně populární samostatná verze hry Gwent, mající kořeny ve fenomenálním Zaklínači 3.

Dokonce existují seznamy, které právě některé logické hry pro cvičení mozku doporučují. Zpravidla obsahují tradiční tituly jako Sudoku či šachy, nicméně se mezi nimi objevuje třeba také skládání puzzle. Navíc třeba hra Elevate, jež byla dokonce vyhlášena aplikací roku, je dokonce navržena přesně pro účely trénování mozku.

Ani pořádná akce neublíží

Nicméně i akční hry mohou přinést pozitivní účinky, jelikož hráč u nich musí být ve střehu, a tudíž se učí rychlému rozhodování. Pozitivně je podporováno dlouhodobé udržení pozornosti, případně také podobné hry posilují i paměť. Když má totiž hráč před sebou mapu s nepřáteli, může si průchod usnadnit tím, že si pozice nepřátel zapamatuje, což platí také pro žánry jako roguelike a rougelite i již zmíněné strategie či karetní hry. Zde sice nejde o zapamatování si pozic nepřátel, nýbrž o odhalení strategie, již protihráč používá, a udržet v paměti množství takových strategií už určitou mozkovou aktivitu opravdu vyžaduje. Rychlé rozhodování v kombinaci s logickým uvažování v sobě pak snoubí třeba dnes stále populárnější únikové hry, jež se dočkávají uznání i slušné reprezentace na veletrzích

Kreativitě se meze nekladou

Na závěr je nutné zmínit, že hry dokáží zásadním způsobem podporovat kreativitu. Jednou z her, jež vyloženě na kreativním myšlení hráčů staví, je legendární Minecraft. Ten totiž vznikl na základě premisy, že hráči mají k dispozici obrovský svět, kde si mohou dělat, cokoliv chtějí. Nikdo je nevede za ruku, nikdo jim neříká, jakým směrem se vydat, co postavit, jak s vytěženými materiály naložit. Vše je pouze na kreativitě jednotlivých hráčů.

Mezi kreativní hry se teoreticky dají řadit také RPG, neboli role-playing games, a to v případě, že si hráč může svou postavu skutečně vytvořit podle svého gusta. Nejde ani tak o vzhled jako spíše o chování a vzorce jednání, které během průchodu příběhem i samotným světem aplikuje. I úvahy nad tím, jak zareagovat na určitý dialog či důležité příběhové rozhodnutí podporuje kreativitu, a to jak v offline hrách jako Dragon Age nebo multiplayerových titulech typu World of Warcraft. Právě díky poslednímu zmíněnému titulu můžeme poukázat na jeden z dalších argumentů, které odpůrci videoher používali, tedy že se hráči uzavírají doma a přestávají s ostatními komunikovat. Nic by nemohlo být vzdálenější pravdě, protože zrovna World of Warcraft a podobné hry jsou založeny na komunikaci s ostatními, vytváření hráčských skupin a společnému čelení nepříteli.

Mohlo by vás zajímat

Reklama