Celosvětové dodávky PC klesly v prvním čtvrtletí roku 2020 o 12,3 %

Historicky vůbec největší pokles zaznamenal Asijsko-pacifický region / Pixabay
Po třech čtvrtletích soustavného růstu trh PC zaznamenal největší pokles od roku 2013, a to vinou pandemie onemocnění COVID-19.

Celosvětové dodávky PC činily v prvním čtvrtletí roku 2020 51,6 milionu kusů, což představuje meziroční pokles o 12,3 %. Vyplývá to z předběžných výsledků publikovaných analytiky společnosti Gartner.

Poté co byla zavedena karanténní opatření v dalších zemích a regionech, objevily se nově náhlé nárůsty poptávky po PC pro práci na dálku či online výuku – s tím ale nedokázali držet krok výrobci.

„Výsledky tohoto čtvrtletí dobře ilustrují ekonomickou nejistotu a související omezování výdajů na PC zejména v SMB segmentu. Tato nejistota v kombinaci s poklesem poptávky, jež souvisel s přechodem na Windows 10, pak vede velké podniky k přesouvání prostředků v IT rozpočtech směrem od nákupu PC ke strategičtějším cílům souvisejícím s udržením provozu. Do budoucna lze čekat, že koncoví zákazníci i firmy budou trvale prodlužovat životní cykly svých PC ve snaze ušetřit peníze,“ říká M. Kitagawa ze společnosti Gartner.

Navzdory dopadům COVID-19 se tržní podíly třech největších hráčů oproti předchozímu čtvrtletí nezměnily. Připadlo na ně 65,6 % dodávek za první čtvrtletí, oproti 60 % před rokem.

Historicky vůbec největší pokles zaznamenal Asijsko-pacifický region, a to o 27,1 %. Příčinou byl zejména čínský trh, kde všechny podniky i státní sektor během února významně omezily či zastavily své aktivity. Celkově se čínský trh meziročně propadl o 30 %, přičemž dodávky stolních PC klesly dokonce o 40 %, zatímco notebooků používaných pro práci na dálku a online učení o 20 %.

V regionu EMEA se meziročně trh PC propadl o 7 % na 16,8 milionu kusů, přičemž po zbytek roku 2020 lze očekávat další pokles. Zejména na konci prvního čtvrtletí došlo k dramatickému propadu poptávky firem i koncových zákazníků vinou karanténních opatření.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama