- Martin Pokorný
- PC / Notebooky
- 08. srpna 2021
- 08:11
Experti upozorňují na falešné e-maily o doručení zásilky a spam v aplikaci WhatsApp
Během druhého kvartálu letošního roku tento trend nejenže pokračoval, ale kyberzločinci se výrazně zdokonalili v lokalizaci nevyžádaných e-mailů s nabídkami zboží a služeb.
Uživatelé zaznamenali růst počtu zasílaných faktur v různých jazycích, které požadovaly úhradu nákladů za různé služby, jako jsou clo či náklady na dopravu. V těchto e-mailech se oběti často snažili nasměrovat na falešný web, jehož prostřednictvím mají částku uhradit. Tím však riskují nejen ztrátu peněz, ale také nechtěné sdílení údajů o platební kartě.
Kybernetičtí zločinci také spustili webové stránky, jejichž prostřednictvím lidem nabízejí možnost zakoupit zásilky, které se nedostaly ke svým adresátům. Tyto weby fungují jako loterie, kdy uživatelé netuší, co je obsahem balíčku, ale formou aukce usilují o jeho získání. Přihazují peníze na základě hmotnosti balíčku, ale výherce svoji zásilku po zaplacení aukční ceny nikdy nedostane.
Dalším novým trikem internetových podvodníků se staly nevyžádané zprávy zasílané přes WhatsApp, jimiž požadují uhrazení malé částky. Tyto podvody mají několik různých podob. V jednom případě autor žádal, aby se uživatelé zapojili do průzkumu WhatsApp a poslali zprávy několika svým kontaktům, za což jim slibovat odměnu. Další tvrdil, že uživatel vyhrál poměrně velkou sumu peněz a jediné, co musí učinit, aby ji obdržel, je zaplacení malého poplatku.
Další podvod zneužil probíhající debatu o nových zásadách ochrany osobních údajů na WhatsApp, která umožňovala sdílení informací s Facebookem. Kyberzločinci založili falešné webové stránky, které zvaly uživatele WhatsApp na chat s „krásnými cizinci“. Po kliknutí na odkaz na chatovací místnost se však potenciální oběť dostala na falešnou přihlašovací stránku Facebooku a riskovala, že přijde o svůj účet na této sociální síti, pokud zadá své přihlašovací údaje. Uživatelé rovněž obdrželi odkazy na falešné aplikace WhatsApp Messenger, z nichž se do jejich zařízení mohl stáhnout malware.
„Stejně jako v minulosti jsme svědky toho, že útočníci využívají nových trendů a průniků, aby ukradli peníze a přihlašovací údaje, ať už jde o rostoucí počet uživatelů messengerů nebo pokračující problém s doručováním zásilek uprostřed pandemie. Spam a phishing jsou nadále jedním z nejúčinnějších způsobů, jak úspěšně zaútočit, protože hrají na lidské emoce. Nejlepší věc, kterou můžou uživatelé udělat, je mít se na pozoru před jakýmikoli nevyžádanými e-maily a být velmi opatrní při klikání na jakékoli přílohy nebo odkazy v e-mailech – raději zadejte adresu požadovaného webu do prohlížeče,“ radí Tatyana Shcherbakova ze společnosti Kaspersky.
Sdílení
161
Twitter
Komentáře
Email