Stephen Hawking měl pravdu: Chování černé díry z laboratoře je zatím nejlepší důkaz jeho teorie

Další 2 fotografie v galerii
Paradox černé díry řeší, zda hmota pohlcená černou dírou je skutečně zničena navždy / Pixabay
Poté, co první obraz černé díry potvrdil teorie Alberta Einsteina, nadešel nyní čas, aby se potvrdila i jedna z teorií Stephena Hawkinga.

Ve studii vydané v časopise Nature se objevila informace o tom, že vědci zřejmě potvrdili Hawkingovu teorii o existenci tzv. Hawkingova záření u černých děr. Ta tvrdí, že černé díry vyzařují radiaci z povrchu díky souhře řady faktorů souvisejících s gravitací a kvantovou fyzikou.

Aby jeho teorii vědci (v laboratořích Technion v Izraeli) potvrdili, napadlo je něco, co zní trochu jako z diáře šíleného vědce: pokusili se vytvořit vlastní černou díru.

Rozhodli se využít kvantový materiál známého jako Bose-Einsteinův kondenzát.Jde o materiál vytvořený za pomoci chycení rubidiových atomů laserem a jako černé díry, má i on „bod bez návratu". Jen nekonzumuje světlo, ale ovlivňuje zvuk.

A podobně jako černé díry, zvuk, jenž je zde zástupcem světla, má dvě možnosti u materiálu: vždy se pohne od něj či skrze něj, když je ale jednou uvnitř, už se nedostane ven.

A tato analogie vyprodukovala přesně to, co Hawking predikoval. I když první náznaky Hawkingovy radiace byly pozorovány stejným týmem již v roce 2016, jejich druhý a nejnovější experiment byl schopen potvrdit řadu dalších charakteristik právě o radiaci.
Mezi nimi byly i záležitosti u černých děr běžných: analogické termální spektrum, vyzářené vlnové délky, což dokonale sedí na Hawkingovy předpovědi.

Objev asi bude mít implikace i ve prospěch jiné Hawkingovy myšlenky: tzv. paradoxu černé díry. Ten řeší, zda hmota pohlcená černou dírou je skutečně zničena navždy.

Jde o to, že dle teorie relativity by mělo platit, že energie se nedá zničit, ale Hawkingovo záření navrhuje, že se tak stát může. Aktuálně se ovšem mezi odborníky na toto téma rozhostila velká debata.