Švábi útočí: Tento hmyz zvýší dle nové studie rezistenci vůči insekticidům až šestkrát za jednu generaci

V některých zemích jsou ovšem švábi lahodnou pochoutkou / Pixabay
Švábi zintenzivňují svou obranu proti jedům, které by je měly zabíjet. Nová studie zjistila, že šváb německý, nejběžnější druh hmyzu na světě, si vyvíjí silnou rezistenci na řadu insekticidů. Nejen, že vědci nebyli v některých případech schopni snížit počet švábů během šestiměsíčního období studie, i když kombinovali různé insekticidy, ale zjistili, že rezistence hmyzu vzrostla v průběhu jedné generace až na šestinásobek.

„Švábi si vyvíjejí rezistenci na více tříd insekticidů najednou a znemožňují nám tak kontrolu nad jejich populací jenom pomocí chemikálií,“ říká Michael Scharf, profesor z Purdue University. Nová studie, publikovaná v časopise Scientific Reports, se zaměřila na druh švába Blattella germanica L, se kterým se můžete setkat po celém světě.

Tým testoval různé insekticidy z různých tříd a jejich kombinace v budovách v Indianě a Illinois po dobu šesti měsíců. Často se míchaly insekticidy různých tříd, aby bylo zajištěno, že se eliminují nedostatky jednoho přípravku.

„Pokud máte schopnost otestovat šváby a najít insekticid, na který mají nízký odpor, zvyšuje to šance,“ řekl Scharf, ale dodal, že „i tak jsme měli problémy s kontrolou populace.“ Tým říká, že byl schopen udržet populaci stabilní během sledovaného období, ale nemohl významně snížit počet jedinců.

Při použití směsi dvou insekticidů se dokonce zdálo, že škůdci prospívají. Jeden z experimentů s jednoduchým insekticidem naznačoval, že populace se nejprve stala zranitelnou, v takovém případě většinou došlo k jejímu odstranění. V jiné studii s 10% počáteční rezistencí však populace rostla navzdory léčbě. Přeživší švábi pak měli odolnější potomky.

„Viděli jsme, že růst rezistence je čtyřnásobný, resp. šestinásobný v jedné generaci,“ řekl Scharf. „Neměli jsme ani ponětí o tom, že by k něčemu takovému mohlo dojít tak rychle.“ Samice švábů mohou během svého tříměsíčního reprodukčního cyklu vyprodukovat až 50 potomků. Dokonce i malé procento rezistence může znamenat, že se populace švábů bude stále vracet. „Některé z těchto metod jsou sice dražší než pouhé používání insekticidů, ale pokud tyto insekticidy nebudou kontrolovat nebo odstraňovat populaci, půjde jenom o vyhazování peněz,“ řekl Scharf. Nejúčinnějším způsobem, jak eliminovat šváby, je proto kombinace několika metod hubení dohromady.