Nejpodrobnější 3D mapa Mléčné dráhy potvrzuje, že naše galaxie není plochá, ale zkroucená

Mapa ukázala, že disk galaxie je výrazně deformovaný a liší se tloušťkou / ESA
Mléčná dráha není plochá, jak se původně myslelo, ale zdeformovaná a zkroucená, jak ukazuje její nejpodrobnější mapa, která kdy byla vytvořena. Astronomové z Varšavské univerzity použili k měření vzdáleností mezi Sluncem a 2 400 hvězdami dalekohled umístěný v chilských Andách. Vytvořili tak trojrozměrný obraz galaxie, ve které žijeme. Při tom ukázali, že se jedná o disk se čtyřmi hlavními spirálovými rameny, jehož středem protéká tyčovité jádro.

Předchozí mapy, které se spoléhaly na struktury pozorované v jiných galaxiích a nepřímé měření „orientačních bodů“ v Mléčné dráze, přitom naznačovaly, že je plochá. „Poprvé byla celá naše galaxie - od okraje k okraji disku - zmapována pomocí reálných přesných vzdáleností,“ uvedl astronom z Varšavské univerzity Andrzej Udalski, spoluautor studie zveřejněné v časopise Science.

Nová mapa byla vytvořena pomocí přesných měření vzdálenosti od Slunce ke 2 400 hvězdám, kterým se říká „Cefeidské proměnné“ rozptýlené po celé galaxii. „Cefeidy jsou ideální pro studium Mléčné dráhy z několika důvodů,“ dodal astronom z varšavské univerzity a spoluautor Dorota Skowron.

„Cefeidové proměnné jsou jasné super hvězdy a jsou 100 až 10 000krát jasnější než Slunce, takže je můžeme detekovat na okraji naší galaxie. Jsou relativně mladé - mladší než 400 milionů let - takže je můžeme najít v blízkosti jejich zrodu“. Astronomové sledovali Cefeidy pomocí dalekohledu, který se nachází v chilských Andách. Tyto hvězdy pulzují v pravidelných intervalech a jsou vidět skrz obrovské mraky mezihvězdného prachu.

Mapa ukázala, že disk galaxie je výrazně deformovaný a liší se tloušťkou, přičemž tloušťka vzrůstá dále od středu galaxie. Disk se může pochlubit průměrem přibližně 140.000 světelných let. Každý světelný rok má asi 9 bilionů kilometrů.

Mléčná dráha se začala formovat relativně brzy po Velkém třesku, který označil začátek vesmíru na dobu před asi 13,8 miliardami let. Slunce, které se nachází zhruba 26 000 světelných let od supermasivní černé díry, jež leží ve středu galaxie, se tvořilo asi před 4,5 miliardami let.