Genetici získali překvapivý vhled do společnosti: Ve Velké Británii se narodilo 13 000 lidí ze vztahů mezi příbuznými

Lidé narození z incestu trpí často mnoha zdravotními problémy / Pixabay
Nová vědecká studie zkoumala genetickou informaci britské biobanky zahrnující 456 414 jednotlivců. Odborníci studovali neobvykle vysokou prevalenci homozygozity u lidí, což je ukazatel toho, že rodiče dané osoby mají hodně společného.

Jde o důkazy, že rodiče sledovaných lidí jsou příbuznými prvního nebo druhého stupně. To zahrnuje případy, kdy rodiče a jejich potomci mají společně dítě (první stupeň příbuznosti) a také děti narozené ze styku nevlastních sourozenců (druhý stupeň příbuznosti).

Při analýze datové banky ve Velké Británii odhalili vědci z University of Queensland důkazy o lidech, jejichž rodiče jsou považováni za příbuzné prvního nebo druhého stupně (inbreeding). Společnou DNA má více než 13 000 lidí. Vědci tvrdí, že rozšiřování výzkumu je obtížné kvůli omezení datového souboru, ale myslí si, že skutečné číslo může být dokonce ještě vyšší než extrapolovaná hodnota 13 200.

Výzkumníci potvrzují, že lidé narození z incestu často trpí mnoha zdravotními problémy. Patří sem snížená funkce plic, snížená plodnost a horší kognitivní funkce a o 44 % vyšší riziko všech nemocí.

Výzkum vedl profesor Loic Yengo, který odhadoval prevalenci inbreedingu pomocí anonymních údajů od 456 414 jednotlivců ve Velké Británii. Hledal neobvykle vysoké množství homozygotnosti, což je termín pro úseky genetického kódu, které jsou totožné, a proto musely být zděděny jak od matky, tak od otce.

Pokud je jich výrazně více, než je obvyklé, může to znamenat, že rodiče dané osoby spolu nějak geneticky souvisejí. Úseky homozygotnosti jsou identické části DNA. „Je to poprvé, co bylo kvantifikováno deset procent nebo více homozygotnosti v genomu ve vzorku téměř půl milionu lidí,” řekl profesor Yengo.

Autoři zvolili práh deseti procent, protože podle informací Americké vysoké školy lékařské genetiky může být podezření na extrémní inbreeding, pokud se homozygotnost objevila u více než deseti procent jedinců. Poté se podívali na to, zda souvisí s celou řadou zdravotních důsledků.