Unikátní fotografie odhaluje pohled na kometu, která proletí pouhých 285.000 kilometrů od Země

Kometa se stále vynořuje ze slunečního ranního pohledu a roste v jasu / Observatory Gemini
Astronomové se podrobněji podívali na kometu Borisov - druhý známý mezihvězdný objekt, který ještě v letošním roce navštíví naši sluneční soustavu. Kometa je pojmenována po krymském astronomovi Gennadiji Borisovovi, který ji objevil, a proletí ve vzdálenosti pouhých 285.000 km od Země.

Software vytvořený vědci z Polska identifikoval kometu v září na její oběžné dráze, která naznačuje, že pochází z vnější strany naší sluneční soustavy. 2I/Borisov je druhým známým návštěvníkem mimo naši sluneční soustavu, připojuje se k asteroidu 1I/Oumuamua, který byl detekován 19. října 2017.

Minulý týden oznámil druhý výzkumný tým, že zjistil, že 2I/Borisov přiletěl ze systému hvězdných hvězd nacházejícího se ve vzdálenosti 13 světelných let. Astronomové Piotr Guzik a Michal Drahus z polské Jagellonské univerzity a jejich kolegové napsali počítačový program pro skenování dat nově objevených asteroidů a komet.

Děje se tak hledáním výrazných, silně otevřených orbitálních cest těles, které se pohybují po naší sluneční soustavě. Software „Interstellar Crusher“ zaslal týmu upozornění 8. září 2019.

Bližší zkoumání Borisovovy oběžné dráhy potvrdilo původ komety mimo naši sluneční soustavu. Vědci studovali Borisova pomocí obou snímků pořízených dalekohledem Williama Herschela na ostrově La Palma ve Španělsku a většího dalekohledu Gemini North, který je postaven na vrcholu spící sopky Mauna Kea na Havaji. „Okamžitě jsme si všimli známého ocasu, který ale nebyl vidět kolem objektu Oumuamua,“ řekl Drahus. Dalším pozorováním týmu určil, že má kometa načervenalé zbarvení, v její formě dominuje prach a pevné jádro o průměru asi 1 kilometr.

Po dokončení počáteční studie vědci nyní doufají, že provedou podrobnější analýzu 2I/Borisov. „Kometa se stále vynořuje ze slunečního ranního pohledu a roste v jasu. Bude pozorovatelná několik měsíců, což nás nutí věřit, že to nejzajímavější se teprve dozvíme,“ uvedl spoluautor studie Waclaw Waniak, také z Jagellonské univerzity.

Astronom Piotr Dybczyński z Univerzity Adama Mickiewicze v polské Poznani v Polsku a jeho kolegové extrapolovali zpět kurz, který 2I/Borisov pravděpodobně absolvoval před tím, než dorazil do naší sluneční soustavy. Jeho projektovaná trajektorie prochází binárním systémem červeného trpaslíka, který vědci označují jako Kruger 60, který leží 13 světelných let od Země.