Mimozemský život by mohl být podle studie rozšířenější, než se myslelo

Další 1 fotografie v galerii
Stabilní osa napomáhá stabilizaci klimatu na planetě / NASA
Nová studie zjistila, že mimozemšťané mohou být běžnějším jevem, než jsme si doposud mysleli: Devět z deseti planet podobných planetám obíhajících kolem dvou vzdálených hvězd může mít vhodné podmínky pro život.

Tyto systémy, známé jako binární hvězdy, vykazují možnost mimozemského života. Je u nich pravděpodobnější, že budou mít světy podobné Zemi s planetární osou, která se mění pouze mírně a zdejší uspořádání je vhodné pro život.

Stabilní osa napomáhá stabilizaci klimatu na planetě. Planety typu Země se stabilní osou, které obíhají jednu hvězdu, jsou vzácnější. Astrofyzik Billy Quarles z Gruzínského technologického institutu s kolegy zjistil, že 87 % tzv. „exo-Zemí,“ tedy vzdálených světů podobné velikosti jako naše planeta, by mělo mít axiální naklonění stejně stabilní jako Země.

„Běžné jsou systémy s více hvězdami a asi 50 % hvězd má binární doprovodné hvězdy,“ uvedla astrofyzička Gongjie Li. Studie tedy může být aplikována na velké množství solárních systémů. Systémy s jednou hvězdou nebo s více planetami jsou v celém vesmíru vzácnější. Mírné změny v axiálním sklonu Země umožnily vytvoření klimatu podporujícího život. Divoký posun osy Marsu možná napomohl zničit atmosféru rudé planety.

Vědci použili model k simulaci toho, jak by se mohla chovat zemská osa, kdyby naše planeta obíhala v obyvatelných zónách vhodných pro život kolem různých hvězdných systémů z celého vesmíru. Profesor Quarles a jeho kolegové začali se sousedním hvězdným systémem - Alpha Centauri AB, který leží čtyři světelné roky od Země a má jednu hvězdu nazvanou „A“ a druhou „B.“

Pohled na planetu podobnou Zemi obíhající kolem Alpha Centauri A nebyl špatný, ale pravděpodobnost nalezení mírné dynamiky os na planetě kolem hvězdy B byla malá. To může zmařit naděje na plánovanou misi Starshot, která měla v sousedním hvězdném systému hledat známky života. V okolí A nebo B nebyly potvrzeny žádné exoplanety. Okolo blízké rudé trpasličí hvězdy Proxima Centauri je jedna, ale pravděpodobně nebude obyvatelná.

I přes doby ledové bylo klima Země stovky miliónů let relativně klidné díky náklonu osy. Oscilace osy na Marsu se ale divoce mění, což by zabilo jakýkoli pokročilý život. Orientace Země se během 41 000 let mění pouze v rozmezí 22,1 a 24,5 stupně. Měsíc stabilizuje planetu, jinak by byla synchronizována gravitací Merkuru, Venuše, Marsu a Jupitera. „Pokud bychom neměli Měsíc, sklon Země by se mohl měnit asi o 60 stupňů,“ vysvětlil Quarles, s tím, že bychom možná vypadali jako Mars, jehož osa se mění mezi 10–60 stupni každé dva miliony let.