Vědci sledovali galaxii vzdálenou 11 miliard světelných let od Země, vypadá jako ohnivý kosmický prsten

U této prstencové galaxie se díváme o 11 miliard let zpět do raného vesmíru / SWNS
Obraz velmi vzácného typu galaxie, která se nachází 11 miliard od Země, zachytili astronomové. Formace hvězd, pojmenovaná R5519, byla vědci označena jako „ohnivý kosmický prsten“, nebo „titanická kobliha“.

Poskytuje snímek raného vesmíru. Ve svém středu má díru, která je dvoumiliardkrát větší než vzdálenost mezi Zemí a Sluncem. Říká se, že vytváří hvězdy 50krát rychleji než Mléčná dráha. Objev byl oznámen v časopise Nature Astronomy a identifikován jako „kolizní prstencová galaxie“.

Podle hlavního výzkumného pracovníka Dr. Tiantiana Yuanana z australského Centra excelence pro astrofyziky oblohy ve trojrozměrných dimenzích takový objekt nikdy předtím neviděli. „Vypadá to podivně a povědomě zároveň,“ dodává. Snímek byl pořízen na základě údajů shromážděných observatoří WM Keck na Havaji a zaznamenán Hubbleovým vesmírným dalekohledem NASA.

Podle profesora Kennetha Freemana, který na projektu také pracoval, vyžaduje kolizní formace prstencových galaxií, aby byl uvnitř galaxie přítomen tenký disk, než dojde ke srážce. Tenký disk je určující složkou spirálních galaxií, před tím, než se shromáždil, nebyly tyto galaxie rozpoznatelné jako spirální galaxie.

U této prstencové galaxie se díváme o 11 miliard let zpět do raného vesmíru, a to do doby, kdy se tyto tenké disky skládaly. Pro srovnání, tenký disk naší Mléčné dráhy se začal sdružovat teprve před asi devíti miliardami let. Objev je známkou toho, že k sestavení disku ve spirálních galaxiích docházelo po delší dobu, než jsme si dříve mysleli.