Dinosauři byli smolaři, asteroid do Země totiž kdysi narazil v nejhorším možném úhlu

Jde o vůbec první 3D simulaci dopadu asteroidu na konci křídy / Pixabay
Britští experti z Královské univerzity v Londýně díky 3D simulaci sklonu nárazu asteroidu do Země zjistili, že těleso, které na konci křídy vyhubilo tři čtvrtiny života na Zemi, dopadlo v nejhorším možném úhlu.

Před 66 miliony let vymřela na Zemi většina živočichů a rostlin. Co způsobilo masové a relativně krátce trvající vymírání na konci křídy vědci přesně nevědí, tím nejvíce pravděpodobným popravčím byl ale obrovský asteroid, který po sobě v zemi zanechal památku poblíž Mexika.

Vědci z Královské univerzity v Londýně počítačovou simulací zjistili, že tento asteroid do Země narazil v tom vůbec nehorším možném sklonu. Jejich práce vyšla v časopise Nature Communications.

Při simulaci britský tým vymodeloval asteroid o velikosti 17 kilometrů, při samotných simulacích vědci otestovali různé úhly – 30, 45, 60 a 90 stupňů v rychlostech 12 až 20 kilometrů za sekundu. Dinosauři však tehdy prohráli ruskou ruletu. Podle simulace asteroid dopadl v nejvíce smrtícím úhlu – tedy v úhlu 60 stupňů.

Proto bylo při nárazu do atmosféry vyvrženo obrovské množství oxidu uhličitého a vodní páry. Uvolnilo se také několik miliard tun síry, která zapříčinila produkci aerosolu, a ten zablokovala sluneční světlo.

Zamořené ovzduší ochladilo globální klima, kvůli čemuž zahynulo obrovské množství zvířecích a rostlinných druhů. Vymřely tři čtvrtiny organismů, například plesiosauři, mosasauři, bezobratlí, ptakoještěři, mnohé rostliny, které nemohly vykonávat fotosyntézu, a o přežití bojovaly i mnohé druhy savců.

Nejhorší na tom je to, že pokud by asteroid do Země narazil v úhlech 30, 45 a nebo 90 stupňů, tak by dopad neměl tak fatální následky. Především by do ovzduší nebylo vypuštěno tak obrovské množství plynů a smetí.

Jde o vůbec první 3D simulaci, která znázorňuje událost od počátečního dopadu po vytvoření kráteru, který dokládá dopad v blízkosti dnešního Mexika. Život zkrátka ve vesmírné loterii prohrál. Ukazuje nám to, že hloupá náhoda může zapříčinit i tak velkou událost, jakou je hromadné vymírání života na Zemi. Život zkrátka není jistotou.