Covid-19 je 1000krát agresivnější při infikování lidí než příbuzné viry

Vědci se pokusili pochopit evoluční historii koronaviru kvůli vytvoření vakcíny / Pixabay
Podle nové studie se SARS-CoV-2, virus způsobující onemocnění COVID-19, vyvinul sloučením několika různých koronavirů do jednoho.

Vědci dospěli k tomuto závěru a pokusili se pochopit evoluční historii koronaviru kvůli vytvoření vakcíny. Snímky s vysokým rozlišením odhalují, že hrot na povrchu SARS-CoV-2 je z 97 % identický s hrotem na koronaviru RaTG13, kterému se nejvíce podobá. Ten byl objeven i v netopýrech.

Studie však odhalila nepatrné rozdíly, díky nimž je SARS-CoV-2 mnohem stabilnější a 1000krát schopnější vázat se na receptor na lidských buňkách, nazvaný ACE2. ACE2 je vstupním klíčem do lidského těla a díky mutacím na hrotu SARS-CoV-2 tato vazba dokonale funguje.

Vědci z institutu Francis Crick v Londýně tvrdí, že jejich zjištění nepomáhají objasnit původ viru, který zabil na světě více než půl milionu lidí. Nejnovější výzkum naznačuje, že se virus postupem času vyvíjel přirozeně a nebyl vytvořen člověkem. Čína opakovaně odmítla obvinění, že koronavirus byl vytvořen v laboratoři ve městě Wu-chan, kde pandemie začala.

Tým vědců z institutu v Londýně využil kryo-elektronovou mikroskopie k vytvoření nejpodrobnějšího obrazu hrotu koronaviru. Nalézt hrot bylo cílem akademiků již několik měsíců, protože právě ten řídí, jak se virus vyhýbá imunitnímu systému a infikuje buňky.

Pomocí kryo-elektronové mikroskopie vědci porovnali SARS-CoV-2 s jeho nejbližším známým příbuzným RaTG13. Podle vědců není RaTG13 škodlivý pro člověka a pravděpodobně nebude schopen infikovat naše buňky prostřednictvím receptoru ACE2. Hroty buňky používají pro komunikaci a interakci.

Oba odlišné koronaviry měly hroty, které jsou téměř identické ve tvaru a struktuře, ale mají drobné modifikace. Tyto malé rozdíly mají silný vliv na infekčnost viru u lidí, což z něj činí 1000krát invazivnější vir. Antoni Wrobel, spoluzakladatel této studie, uvedl, že hrot je klíčem, který umožňuje průnik SARS-CoV-2 do lidských buněk.

Změny genomu, které ovlivňují strukturu hrotu, učiní virus více či méně schopným vstoupit do hostitelské buňky. Jak se přesně vyvinul nový koronavirus SARS-CoV-2 zůstává záhadou, ale vědci z poslední studie uvádějí, že zřejmě jde o výsledek sloučení několika různých virů.

Původní teorie o koronaviru spočívaly v tom, že netopýři ho předali zprostředkujícímu hostiteli a odtud infikoval lidi. Další teorie tvrdí, že virus přeskočil přímo z netopýrů na člověka na trhu ve Wuchanu. Pochopení toho, jak u SARS-CoV-2 proběhl tento přechod a jak se vir vyvinul, jsou klíčovými informacemi pro vytvoření vakcíny.