Exploze hvězdy Betelgeuse jako supernovy se blíží, dle vědců již superobr vstoupil do fáze spalování helia

Velký pokles jasu počátkem roku 2020 byl bezprecedentní a pravděpodobně způsoben oblakem prachu před Betelgeuse / NASA
Vědci od loňského roku bedlivě pozorovali hvězdu Betelgeuse ze souhvězdí Orion zejména poté, co zprávy ukazovaly na stmívání červeného superobra.

Nová studie ale zjistila, že do exploze zbývá ještě více než 100 000 let. Podle mezinárodního týmu vědců se hvězda nachází v počáteční fázi spalování helia, tedy ve stavu, kdy hvězda spaluje helium na uhlík, což je jeden z posledních kroků před tím, než se dostane do fáze supernovy.

Vědci také zjistili, že variace jasu hvězdy Betelgeuse byly způsobeny hvězdnými pulzacemi. Hvězda se také nachází blíže k Zemi, než se dříve předpokládalo.

Výzkumný tým vede doktorka Meridith Joyceová z Australské národní univerzity, která pro analýzu variací jasu hvězdy Betelgeuse použila evoluční, hydrodynamické a seismické modelování. Díky tomu vědci odhalili, že v hvězdném jádru nyní hoří helium. K tomu dojde, když jádro hvězdy dosáhne teploty asi 100 milionů stupňů.

To způsobí, že se srazí tři jádra helia, spojí se a vytvoří uhlíkové jádro. Někdy se po této události jádro zhroutí a způsobí výbuch, který vyústí v mlhovinu, oblasti prachu a plynu v mezihvězdném prostoru. Díky důkladnému zkoumání tým také odhalil, že hvězdné pulzace poháněné takzvaným kappa-mechanismem způsobují, že se hvězda neustále rozjasňuje nebo mizí ve dvou obdobích 185 (+/- 13,5) dnů a přibližně po 400 dnech.

Velký pokles jasu počátkem roku 2020 byl bezprecedentní a pravděpodobně způsoben oblakem prachu před Betelgeuse. Hubbleův kosmický dalekohled NASA zjistil, že stmívání hvězdy bylo pravděpodobně způsobeno traumatickým výbuchem, který vyvrhl horký materiál do vesmíru a ten zakryl pohled ze Země na Betelgeuse. Data ukázala, že se oblak prachu vytvořil, když z hvězdy vystřelila plazma, která se ochladila a vytvořila oblak prachu a ten blokoval světlo z povrchu Betelgeuse.

Velikost Betelgeuse byla pro vědeckou komunitu záhadou, ale nejnovější studie zjistila, že má rádius 750násobku Slunce. Tato informace umožnila vědcům určit, že hvězda je vzdálená jenom 530 světelných let od Země, místo 700 světelných let, jak se dříve předpokládalo. Výsledky naznačují, že Betelgeuse není ještě blízko k výbuchu a že je příliš vzdálená od Země, aby na ni mohl mít případný výbuch významný dopad. Přesto zůstává stále velkou otázkou, kdy k výbuchu supernovy dojde.