Pití kávy může ohrožovat mozek, pravidelná konzumace kofeinu snižuje objem šedé hmoty

Denní spotřeba kofeinu evidentně ovlivňuje naše kognitivní schopnosti / Pixabay
Snížení bylo dle aktuální studie zvláště výrazné v pravém temporálním laloku, včetně hipokampu, oblasti mozku, která je nezbytná pro konsolidaci paměti. Zdálo se však, že účinek byl dočasný. Pouhých 10 dní bez kofeinu ovšem změny zvrátilo.

Podle doktorky Caroliny Reichertové z univerzity v Basileji výsledky nemusí nutně znamenat, že konzumace kofeinu má negativní dopad na mozek. Denní spotřeba kofeinu ale evidentně ovlivňuje naše kognitivní schopnosti, což by samo o sobě mělo vést k dalším studiím.

Cílem studie vědců bylo posoudit dopad konzumace kávy na spánek, pokud se konzumuje večer. Spánková deprivace může podle předchozích studií snížit objem šedé hmoty mozku. Šedá hmota je částí centrálního nervového systému primárně z buněčných těl nervových buněk, zatímco bílá hmota zahrnuje hlavně nervové dráhy, prodloužení nervových buněk.

Experimentů pro studii se zúčastnila skupina 20 zdravých mladých jedinců, z nichž všichni pravidelně denně pili kávu. Dostali tři 150 mg tablety kofeinu denně a byli požádáni, aby po 10 dnů nekonzumovali žádný jiný kofein. Podle Mayo Clinic je až 400 mg kofeinu denně považováno za bezpečné pro většinu dospělých. Šálek kávy o objemu cca 240 ml obsahuje 96 mg kofeinu.

Proto byla denní dávka kofeinu dobrovolníků (450 mg) těsně pod hranicí, kterou byste zkonzumovali v pěti malých kávách (480 mg). Hladiny kofeinu v kávě se liší v závislosti na způsobu přípravy – u espresso bývají nižší. Během dalších 10 dnů dobrovolníci dostávali placebo tablety bez účinné látky. Na konci každého 10denního období vědci zkoumali objem šedé hmoty subjektů pomocí mozkových skenů.

Rovněž zkoumali kvalitu spánku účastníků pomocí elektroencefalografie (EEG), záznamem elektrické aktivity mozku. Ačkoli vědci pozorovali změny v šedé hmotě, překvapivě kofein konzumovaný jako součást studie nevedl ke špatnému spánku. Porovnání dat odhalilo, že hloubka spánku účastníků byla stejná, bez ohledu na to, zda užívali kofein nebo placebo tobolky.

Viděli však významný rozdíl v šedé hmotě v závislosti na tom, zda subjekt dostal kofein nebo placebo. Po 10 dnech užívání placeba byl objem šedé hmoty větší než po stejném časovém období u kofeinových kapslí. Zdálo se sice, že kofein snižuje objem šedé hmoty, po pouhých 10 dnech abstinence od kávy s placebem se významně regeneroval.