Kofein užitý půl hodiny před cvičením urychluje spalování tuků

Dávka kávy zvyšuje maximální rychlost oxidace tuků / Pixabay
Podle nové studie kofein urychluje spalování tuků, a to zejména v pozdějších denních hodinách. S těmito výsledky přišli španělští vědci z Universidad de Granada.

Tři miligramy kofeinu na kilogram tělesné hmotnosti, přibližně polovina jedné dávky kofeinu, která se běžně pohybuje kolem šesti miligramů na kilogram tělesné hmotnosti, mohou uspíšit spalování tuků během aerobního cvičení. Tyto výsledky pramení ze zátěžového experimentu na patnácti dobrovolnících.

Dávka kávy zvyšuje maximální rychlost oxidace tuků, což je míra účinnost těla v jejich spalování. A to podle výsledků v průměru o 10,7 procent ráno a 29 procent odpoledne. To, že je maximální rychlost oxidace tuků při cvičení ráno nižší než odpoledne, víme už z dřívějších pozorování. Platí to i pro celkovou aerobní kapacitu.

„Doporučení cvičit ráno na lačno ke zvýšení oxidace tuků je běžné,“ řekl Francisco José Amaro-Gahete, fyziolog na Universidad de Granada ve Španělsku. „Tohle doporučení ovšem může postrádat vědecký základ, protože není známo, zda je toto zvýšení způsobeno ranním cvičením, nebo delší dobou bez jídla.“
 
Dalším tématem výzkumníků byl vztah mezi lepším výkonem při cvičení a konzumací kofeinového stimulantu. Ohledně toho totiž věda není tak komplexní, jak by mohla být.
 
Patnáct dobrovolníků ve čtyřech týdnech prošlo čtyřmi testy v náhodném pořadí. Užívání placeba v osm hodin ráno a v pět hodin odpoledne. A pak kofeinové doplňky ve stejné časy. Následující cyklické testy měřily schopnost těla spalovat tuky. Prozradilo to dopad kofeinu na maximální rychlost oxidace tuků.
 
„Výsledky naší studie ukázaly, že akutní užití kofeinu 30 minut před provedením aerobního zátěžového testu zvýšilo maximální oxidaci tuků během cvičení bez ohledu na denní dobu,“ popsal výsledky Amaro-Gahete. Také se zvýšila rychlost spotřeby kyslíku.
 
Zjištění doplňuje mozaiku výsledků z výzkumů, které mapují vliv kofeinu na tělo i mozek. Na celý lidský organismus. Je toho ještě hodně, co se o kofeinu můžeme naučit. Ať už jde o vliv na spánek nebo účinky na střeva.
 
Šálkem horké kávy před cvičením tedy nic nezkazíte. Naopak tím získáte určitou výhodu pro lepší spalování tuků.
 

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama