V jedné z komor v Černobylu se zvyšuje radiace, vědci se obávají další nehody

Nárůst neutronů v komoře v posledních letech nebyl rychlý. Panují však obavy z exponenciálního růstu v budoucnu / Pixabay
Více než 35 let od katastrofy v Černobylu neblaze proslavená elektrárna opět představuje potenciální nebezpečí. V troskách komplexu senzory zaznamenaly zvýšený počet neutronů, které vznikají při štěpných reakcích.

Vědci to přirovnávají k doutnajícím uhlíkům v jámě na grilování. Obávají se, že může dojít k další nehodě.

Nárůstu neutronů v komoře "Subreactor Room 305/2", která se nachází poblíž místnosti s bývalým jaderným reaktorem a v níž pravděpodobně jsou zbytky roztaveného jaderného paliva, si všimli ukrajinští bezpečnostní pracovníci díky senzorům.

Znepokojení je na místě. Neutron – jedna ze základních stavebních částic atomového jádra vzniká při štěpné reakci. Může to vést k uvolnění velkého množství energie a vědci se do komory nemohou kvůli přítomnosti radiace vydat a situaci posoudit.

Nárůst neutronů v komoře v posledních letech nebyl rychlý. Panují však obavy z exponenciálního růstu v budoucnu. Zatím není jasné, proč se tak děje. „Jednoduše nedokážeme říct, o jaký mechanismus se jedná,“ řekl pro Science Magazine Neil Hyetta, odborník na jadernou chemii ze Sheffieldské univerzity. Přiznal ale, že zbytky roztaveného jaderného paliva jsou jako uhlíky v jámě na grilování.

Odborníci netuší, zda jde o předzvěst katastrofy, nebo se jedná o bouři ve sklenici vody. „Stále je tu mnoho neznámých,“ uvedl pro Science Magazine Maxim Savelijev z ukrajinského institutu pro jadernou bezpečnost. Možnost nehody ale nevyloučil.

Podle Science Magazine v případě uvolnění energie nehrozí katastrofa o rozměrech původní černobylské události. Mohly by být ale poškozeny vratké struktury původního sarkofágu, který překrývá reaktor č. 4 a okolí chrání před 200 tunami radioaktivního koria, 30 tunami kontaminovaného prachu a 16 tunami uranu a plutonia.

Jednou z možností, jak situaci vyřešit, je vyslat do komory robota odolného vůči radiaci, který by tam vyložil bórové bomby, a ty by neutrony „vysály“.