Vědci našli fosilii vyprávějící o smrtícím sevření tří mořských živočichů

Před 180 miliony let v období Jury obklíčila belemmita chapadly korýše z rodu Proeyron / Swiss Journal of Palaeontology
V rané Juře se odehrál smrtelně nebezpečný střet tří mořských tvorů. Když si hlavonožec pochutnával na korýši podobnému humrovi, sám se nečekaně stal stravou většího dravce. Ten jej ochutnal a odplul pryč. Zhruba o 180 milionů let později našli jeho nedojedený pokrm paleontologové v Německu.

Fosilie představující zkamenělá zvířata těsně před sežráním označil mezinárodní tým vědců za pabulit. Zkameněliny, které zaznamenávají integraci zvířat těsně před smrtí, jsou extrémně vzácné, zřídka kdy se totiž v geologických vrstvách dochovají.

A právě takový pabulit našel v lomu v Německu amatérský sběratel, od něhož jej odkoupilo muzeum ve Stuttgartu.

Je to unikátní záznam střetu tří mořských tvorů, který paleontologům ukazuje jurské tvory na vrcholu potravního řetězce a zvířata pod nimi. Nález byl popsán v Swiss Journal of Palaeontology.

Před 180 miliony let v období Jury obklíčila belemmita chapadly korýše z rodu Proeyron. V tom se přiblížil jiný predátor, který z hlavonožce odtrhl měkké tkáně a odplul pryč. Zbytky tvrdých, těžko stravitelných částí kořisti, které za sebou společně s korýšem zanechal, klesly ke dnu a zkameněly.

Fosilní stopy útočníka se nedochovaly. Prozradily jej otisky po zubech v belemnitě. Podle mezinárodního týmu mohl hlavonožce zabít krokodýl, žralok nebo jiná dravá ryba. Pravděpodobně ale šlo o jurského dvoumetrového žraloka Hybodus, který se hlavonožci živil. Podle analýzy síly a hloubky otisků zubů byl hlavonožec usmrcen jediným silným skusem. Musel to být brutální útok.

Jurští žraloci i krokodýli se naučili vyhýbat tvrdým částem hlavonožců. Zanechávali ploutve, rostrum a plášť. Po pozření těchto tělesných částí dravcům hrozily komplikace, někdy dokonce smrt. Takovou fosilii žraloka z Jury, který měl v žaludku celou řadu zobáků belemnit, našli paleontologové v Německu. Orgán se ucpal a žralok zemřel. Není ale jasné, zda se to naučil také Hybodus.